Os Institutos Federais e a Curricularização da Extensão: uma Análise da Região Centro-Oeste do Brasil

  • Diego X. Siqueira IF Goiano
  • Geísa A. R. Boaventura IF Goiano
  • Lívia M. C. Campos IF Goiano
  • Newarney T. Costa IF Goiano
  • Mateus B. Macedo IF Goiano
  • Renan Vinicius Aranha IFMT
  • Cleon X. Pereira Júnior IF Goiano

Abstract


This paper presents a mapping of the situation of extension curricularization in undergraduate Computer Science courses at Federal Institutes of Science and Technology in the Midwest region of Brazil. The research was conducted based on public documents of Pedagogical Projects of Courses (PPC). After inclusion and exclusion criteria, 32 courses were selected from six institutions. The analysis of the PPC revealed that only 50% of the courses have included it. For courses with extension curricularization, analyses were carried out considering the institution and type (bachelor’s or technological). It was possible to find similarities and differences regarding extension curricularization.

References

Andrade, M., Silva, G., and Lico, F. (2021). Uso de fábricas de software como componente curricular integrador em um curso tecnólogo em análise e desenvolvimento de sistemas. In Anais do XXIX Workshop sobre Educação em Computação, pages 191–197, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Brasil, M. d. E. (2008). Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Diário Oficial [da] União.

Brasil, M. d. E. (2014). Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Diário Oficial [da] União.

Brasil, M. d. E. (2018). Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil.

Cunha, M. and Souza-Júnior, M. (2021). Concepção da curricularização da extensão no bacharelado em sistemas de informação: Relato de experiência do ifal campus maceió. In Anais Estendidos do XVII Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação, pages 193–196, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

de Mello, D. T. and Flores, L. F. (2020). O impacto da extensão na formação discente, a experiência como prática formativa: um estudo no contexto de um instituto federal no rio grande do sul. Revista Conexão UEPG, 16(1):2014465.

dos Santos, J. M. O., Souza, C. M., Santos, T. A., Alves, P. M. B. F., and Santos, D. A. (2017). Contribuições da extensão universitária na formação social, acadêmica e profissional dos estudantes de computação. In Anais do XXV Workshop sobre Educação em Computação. SBC.

Freire, P. (2014). Extensão ou comunicação? Editora Paz e Terra.

Frutuoso, T. D. P. (2020). O processo de curricularização da extensão nos cursos de graduação do Instituto Federal de Santa Catarina—IFSC. PhD thesis, Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional.

Imperatore, S. L. B., Pedde, V., and Imperatore, J. L. R. (2015). Curricularizar a extensão ou extensionalizar o currículo? aportes teóricos e práticas de integração curricular da extensão ante a estratégia 12.7 do pne.

Melo, A. M., de Mello, A. V., Kreutz, D., and Bernardino, M. (2023). Curricularização da extensão universitária em cursos de computação: experiências e possibilidades. In Anais do III Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 289–299. SBC.
Published
2023-08-06
SIQUEIRA, Diego X.; BOAVENTURA, Geísa A. R.; CAMPOS, Lívia M. C.; COSTA, Newarney T.; MACEDO, Mateus B.; ARANHA, Renan Vinicius; PEREIRA JÚNIOR, Cleon X.. Os Institutos Federais e a Curricularização da Extensão: uma Análise da Região Centro-Oeste do Brasil. In: NATIONAL COMPUTING MEETING OF FEDERAL INSTITUTES (ENCOMPIF), 10. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 61-68. ISSN 2763-8766. DOI: https://doi.org/10.5753/encompif.2023.230746.