A personalized digital board for alternative and augmentative communication for people with ASD

  • Ian Jairo T. Gonzales IFAL
  • Mônica X. C. da Cunha IFAL
  • Lukas T. Carvalho AMA-AL

Abstract


Autism Spectrum Disorder (ASD) presents challenges in communication and social interaction, affecting quality of life and inclusion in society. Therefore, this study aims to show a proposal of digital Augmentative and Alternative Communication (AAC) board for children and adolescents with autism. Based on the Picture Exchange Communication Program (PECS). The study was divided into 4 stages: accompanying speech therapy sessions, software analysis, requirements gathering and development of a functional prototype. The next steps include coding and validation. Thus, this research aims to improve the communication and interaction of individuals with ASD, with a view to inclusion and quality of life in society.

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION APA. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2013.

CALVO, Maria Christina de Souza Brito; ANDRADE, Carolina dos Santos; HAMAD, Ana Paula; MARTINS, Cibelle Albuquerque de La Higuera. Autismo: uma avaliação transdisciplinar baseada no programa TEACCH. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 19, n. 2, p. 203-218, 2013.

CASTRO, Rosana Glat; MENDES, Jussara Nunes; MAGALHÃES, Livia Oliveira; PIRES, Samuel Bento. Processo de desenvolvimento de Prancha de Comunicação Alternativa e Aumentativa para crianças com Transtorno do Espectro do Autismo utilizando Realidade Aumentada. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 25, n. 1, p. 89-106, 2019.

HAPPÉ, F., & RONALD, A. (2008). The 'fractionable autism triad': A review of evidence from behavioural, genetic, cognitive and neural research. Neuropsychology review, 18(4), 287-304.

MIZAEL, T. M.; AIELLO, A. L. R.. Revisão de estudos sobre o Picture Exchange Communication System (PECS) para o ensino de linguagem a indivíduos com autismo e outras dificuldades de fala. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 19, n. 4, p. 623–636, out. 2013.

PEFFERS, Ken et al. A design science research methodology for information systems research. Journal of management information systems, v. 24, n. 3, p. 45-77, 2007.

PEREIRA et al. Comunicação alternativa e aumentativa no transtorno do espectro do autismo: impactos na comunicação. CoDAS 2020; 32(6): DOI: 10.1590/2317-1782/20202019167

SOARES, Amanda Marques et al. Comunicação alternativa e aumentativa no transtorno do espectro do autismo: impactos na comunicação. Revista CEFAC, v. 20, n. 2, p. 266-274, 2018.

SOUZA, A. C. de; BENITEZ, P.; CARMO, J. dos S. Diretrizes de acessibilidade de interfaces digitais para pessoas com Transtorno do Espectro Autista: uma revisão integrativa de literatura. Revista Educação Especial, [S. l.], v. 34, p. e29/1–21, 2021.
Published
2024-07-21
GONZALES, Ian Jairo T.; CUNHA, Mônica X. C. da; CARVALHO, Lukas T.. A personalized digital board for alternative and augmentative communication for people with ASD. In: NATIONAL COMPUTING MEETING OF FEDERAL INSTITUTES (ENCOMPIF), 11. , 2024, Brasília/DF. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 90-97. ISSN 2763-8766. DOI: https://doi.org/10.5753/encompif.2024.3190.