Strengthening Affirmative Actions in the Educational Context with AI-Generated Learning Objects (LOs)

  • Luis Gustavo Oliveira Ferreira IFBA
  • Wevelley Morais Macedo IFBA
  • Monck Charles N. de Albuquerque IFBA
  • Caio Henrique Almeida F. Santos IFBA
  • Daniel da Silva Santana IFBA

Abstract


The article analyzes the use of learning objects (LO) mediated by artificial intelligence (AI) to strengthen affirmative actions in the educational context of IFBA Campus Seabra. The main goal is to promote critical discussions about Black identity and racial equity. The qualitative and exploratory research developed an interactive website and a reflective video using AI tools to generate visual and audio content. The results show that the LOs stimulate students’ critical thinking but warn of potential discriminatory biases present in AI. It concludes that integrating digital technologies with affirmative actions enhances inclusive pedagogical practices.

References

Aguiar, Eliane Vigneron Barreto e Flôres, M. L. P. (2014). Objetos de aprendizagem: conceitos básicos. In TAROUCO, L. M. R. e. a., editor, Objetos de Aprendizagem: teoria e prática, pages 12–25. Evangraf, Porto Alegre.

Bento, C. (2022). O pacto da branquitude. Companhia das Letras, São Paulo. Koohang, A. and Harman, K. (2006). Open source learning objects and their impact on instructional design and distance learning. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 3(10):1–9.

Mendes, R. M., Souza, V. I., and Caregnato, S. E. (2004). A propriedade intelectual na elaboração de objetos de aprendizagem. In Cinform – Encontro Nacional de Ciência da Informação, 5, Salvador. UFBA. Acesso em: 23 fev. 2025.

Mills, C. W. (2023). O contrato racial. Companhia das Letras, São Paulo. Moura, C. (1994). O racismo como arma ideológica de dominação. Revista Princípios, (34):28–38.

Pinto, M. and Leite, C. (2020). As tecnologias digitais nos percursos de sucesso acadêmico de estudantes não tradicionais do ensino superior. Educação E Pesquisa, 46.

Santos, S. A. d., Cavalleiro, E., BARBOSA, M. I. d. S., and RIBEIRO, M. (2008). Ações afirmativas: polêmicas e possibilidades sobre igualdade racial e o papel do estado. Revista Estudos Feministas, 16(3):913–929.

Silva, T. (2025). Papagaios estocásticos: a revanche da epistemologia da ignorância. In SILVA, T., editor, Inteligência Artificial Generativa: discriminação e impactos sociais. Desivelar. Disponível em: desvelac.org.

Singh, H. (2001). Introduction to learning objects. [link]. Acesso em: 28 maio 2006.

Souza, N. S. (1990). Tornar-se negro. Paz e Terra, Rio de Janeiro, 11 edition. Wiley, D. A. (2002). The Instructional Use of Learning Objects. Agency for Instructional Technology and Association for Educational Communications & Technology, Bloomington.
Published
2025-07-20
FERREIRA, Luis Gustavo Oliveira; MACEDO, Wevelley Morais; ALBUQUERQUE, Monck Charles N. de; SANTOS, Caio Henrique Almeida F.; SANTANA, Daniel da Silva. Strengthening Affirmative Actions in the Educational Context with AI-Generated Learning Objects (LOs). In: NATIONAL COMPUTING MEETING OF FEDERAL INSTITUTES (ENCOMPIF), 12. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 9-17. ISSN 2763-8766. DOI: https://doi.org/10.5753/encompif.2025.8052.