Design and Gamification of a Space-Mission-Based Programming Tutor
Abstract
Learning programming as a beginner presents significant challenges due to the complexity of computational logic and the lack of interactivity in traditional teaching methods. To make this process more accessible and engaging, this study proposes a gamified intelligent tutoring system based on space missions, in which students take on the role of astronauts progressing through increasingly complex challenges. The platform integrates gamification elements such as storytelling, level progression, reward systems, rankings, and adaptive feedback to foster student motivation and engagement.References
Augusto Feichas, F., Duarte Seabra, R., e Diniz de Souza, A. (2021). Gamificação no ensino superior em ciência da computação: Uma revisão sistemática da literatura. RENOTE, 19(1):443–452.
Calles-Esteban, F., Hellín, C. J., Tayebi, A., Liu, H., López-Benítez, M., e Gómez, J. (2024). Influence of gamification on the commitment of the students of a programming course: A case study. Applied Sciences, 14(8).
Castro, M. B. d. O. e Santos, V. A. d. (2023). Gamificação como recurso para aprimorar o ensino de lógica de programação em cursos de computação no ensino superior: uma revisão sistemática. RENOTE, 21(2):307–318.
Dicheva, D., Dichev, C., Agre, G., e Angelova, G. (2015). Gamification in education: A systematic mapping study. Journal of Educational Technology & Society, 18(3):75–88.
Diniz, P., Merlin, B., e Portela, C. (2024). Estratégias de gamificação personalizadas no ensino de programação: Uma revisão sistemática da literatura. In Anais do XXXV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 774–790, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
dos Santos, R. P. e Costa, H. A. X. (2006). Análise de metodologias e ambientes de ensino para algoritmos, estruturas de dados e programação aos iniciantes em computação e informática. INFOCOMP Journal of Computer Science, 5(1):41–50.
Grotta, A. e Prado, E. P. (2018). Um ensaio sobre a experiência educacional na programação de computadores: a abordagem tradicional versus a aprendizagem baseada em projetos. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Mora, A., Riera, D., González, C., e Arnedo-Moreno, J. (2017). Gamification: a systematic review of design frameworks. Journal of Computing in Higher Education, 29(3):516–548.
Palomino, P., Toda, A., Oliveira, W., Rodrigues, L., Cristea, A., e Isotani, S. (2019). Exploring content game elements to support gamification design in educational systems: narrative and storytelling. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), 30(1):773.
Sousa, K. e Melo, L. (2021). Uma revisão sistemática do uso da gamificação no ensino de programação. In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 440–450, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Calles-Esteban, F., Hellín, C. J., Tayebi, A., Liu, H., López-Benítez, M., e Gómez, J. (2024). Influence of gamification on the commitment of the students of a programming course: A case study. Applied Sciences, 14(8).
Castro, M. B. d. O. e Santos, V. A. d. (2023). Gamificação como recurso para aprimorar o ensino de lógica de programação em cursos de computação no ensino superior: uma revisão sistemática. RENOTE, 21(2):307–318.
Dicheva, D., Dichev, C., Agre, G., e Angelova, G. (2015). Gamification in education: A systematic mapping study. Journal of Educational Technology & Society, 18(3):75–88.
Diniz, P., Merlin, B., e Portela, C. (2024). Estratégias de gamificação personalizadas no ensino de programação: Uma revisão sistemática da literatura. In Anais do XXXV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 774–790, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
dos Santos, R. P. e Costa, H. A. X. (2006). Análise de metodologias e ambientes de ensino para algoritmos, estruturas de dados e programação aos iniciantes em computação e informática. INFOCOMP Journal of Computer Science, 5(1):41–50.
Grotta, A. e Prado, E. P. (2018). Um ensaio sobre a experiência educacional na programação de computadores: a abordagem tradicional versus a aprendizagem baseada em projetos. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Mora, A., Riera, D., González, C., e Arnedo-Moreno, J. (2017). Gamification: a systematic review of design frameworks. Journal of Computing in Higher Education, 29(3):516–548.
Palomino, P., Toda, A., Oliveira, W., Rodrigues, L., Cristea, A., e Isotani, S. (2019). Exploring content game elements to support gamification design in educational systems: narrative and storytelling. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), 30(1):773.
Sousa, K. e Melo, L. (2021). Uma revisão sistemática do uso da gamificação no ensino de programação. In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 440–450, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Published
2025-07-20
How to Cite
BATISTA, Igor; SILVA, Pedro; MASCARENHA, Sarah; SILVA, Priscylla; SILVA, Leonardo.
Design and Gamification of a Space-Mission-Based Programming Tutor. In: NATIONAL COMPUTING MEETING OF FEDERAL INSTITUTES (ENCOMPIF), 12. , 2025, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 99-106.
ISSN 2763-8766.
DOI: https://doi.org/10.5753/encompif.2025.8521.
