The Use of the Educational Software "Aprenda Scratch" in the programming teaching by Students of a Distance Technical Computing Course

  • Heyder Vágner Ramos IFES
  • Márcia Oliveira CEFOR
  • Marize Lyra Silva Passos CEFOR
  • Rodolfo dos Reis Fontes Novais IFES

Abstract


With complex and extensive syntax, programming has always been a great challenge in courses involving computer science. The Aprenda Scratch was developed in 2015 to try to make the learning process of programming easer. It is a web education software that helps students use Scratch independently. The software was used by 298 students of the Technical Course in Informatics at a Distance from Ifes. The experience proved to be quite successful: 90% stated that the Learning Scratch has facilitated the understanding of programming language concepts, while 89% considered that the experience served to build a basis for learning more complex languages.

References

LAUDON, K. C., & LAUDON, J. P. Sistemas de Informação. LTC Editora, 4ª Edicação Rio de Janeiro, 1999.

OLIVEIRA, Márcia Gonçalves de et al. O Moodle de Lovelace: Um Curso a Distância de Python Essencial, Ativo e Prático para Formação de Programadoras. Women in Information Technology (WIT_CSBC), [S.l.], v. 12, n. 1/2018, jul 2018. Disponível em: . Acesso em: 01 dez. 2018.

PAPERT, Seymour. LOGO: Computadores e Educação. Editora Brasiliense, 4ª Edição, São Paulo, 1985.

RIOS, Renan Osórios. Projeto de Extensão para o Aprendizado das Competências Acadêmicas em Programação Inicial. Colatina, 2015.

SOUSA, R. P., MOITA, F. M., & CARVALHO, A. B. Tecnologias Digitais na Educação. Campina Grande: 2011.

TEIXEIRA, Giovany Frossard. WebAvOO Um Processo Avaliativo Formativo Adaptativo ao Ensino a Distância, Implementação em Disciplina de Programação Orientada a Objetos. Acesso em 28 nov de 2018, disponível em
Published
2019-06-26
RAMOS, Heyder Vágner; OLIVEIRA, Márcia ; PASSOS, Marize Lyra Silva ; NOVAIS, Rodolfo dos Reis Fontes. The Use of the Educational Software "Aprenda Scratch" in the programming teaching by Students of a Distance Technical Computing Course. In: NATIONAL COMPUTING MEETING OF FEDERAL INSTITUTES (ENCOMPIF), 6. , 2019, Belém. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . ISSN 2763-8766. DOI: https://doi.org/10.5753/encompif.2019.6352.