Acessibilidade Móvel para Alfabetização de Deficientes Visuais: Proposta Inicial de um Protótipo

  • Jenifer Melissa de Paula IFTO
  • José Valter Amaral de Freitas IFTO
  • Thatiane de Oliveira Rosa IFTO

Abstract


According to the 2010 census, 18.8% of the population has visual impairment, and such portion requires special attention in several respects, especially with regard to the educational process. Another relevant fact is that today information technology is used as a support for execution of several processes, including the teaching/learning, which extends the possibilities of interaction. a trend towards adoption of mobile technologies being perceived. Therefore, this work aims to identify desirable requirements for a mobile application touch screen, aimed assist in literacy visually impaired.

References

BEHAR, Patrícia Alejandra; TORREZAN, Cristina A. W. Parâmetros para a construção de materiais educacionais digitais do ponto de vista do design pedagógico. In: BEHAR, Patrícia Alejandra (Org). Modelos Pedagógicos em Educação a Distância. Porto Alegre: Artmed, 2009. P.33-65.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatísticas. Censo 2010. Disponível: . Acesso em 22 fev. 2015.

SILVA, Roberto A. D., PINHEIRO, Edson Pinheiro. Proposta de Aplicativo em Dispositivos Móveis para Ensino de Leitura Baseado no Controle por Unidades Mínimas. Universidade Federal do ABC (UFABC) Santo André – SP – Brasil, 2014. Disponível em: Acesso em 20 mai. 2015.

TORI, Romero. Educação sem distância. As tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2010.
Published
2016-07-04
DE PAULA, Jenifer Melissa; DE FREITAS, José Valter Amaral; ROSA, Thatiane de Oliveira. Acessibilidade Móvel para Alfabetização de Deficientes Visuais: Proposta Inicial de um Protótipo. In: NATIONAL COMPUTING MEETING OF FEDERAL INSTITUTES (ENCOMPIF), 3. , 2016, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016 . p. 744-747. ISSN 2763-8766. DOI: https://doi.org/10.5753/encompif.2016.9387.