Adaptação de Soluções Logísticas Multi-Escalão em Simulações Baseadas em Agentes
Resumo
Este trabalho propõe um método de adaptação hierárquica de soluções logísticas utilizadas na automatização de comportamentos de agentes em ambientes de treinamento baseado em simulação. A proposta une Raciocínio Baseado em Casos (CBR) e regras de adaptação multinível, as quais ajustam planos logísticos recuperados de bases de casos a condições específicas de problemas simulados. As regras de adaptações modeladas consideram critérios doutrinários, situações operacionais e táticas e restrições contextuais analisadas a partir do status atual das simulações, garantindo coerência entre procedimentos executados por diferentes escalões logísticos.Referências
Aamodt, A. and Plaza, E. (1994). Case-based reasoning: Foundational issues, methodological variations, and system approaches. AI Communications, 7(1):39–59.
de Freitas, E. P., Zacarias, E., Nunes, R. C., and Silva, L. A. (2024). Interactive multi-level virtual tactical simulation: The development of an autonomy architecture to improve training experience. In 2024 Winter Simulation Conference (WSC), pages 2154–2165. IEEE.
Liu, S., Louis, S. J., and Ballinger, C. A. (2016). Evolving effective microbehaviors in real-time strategy games. IEEE Transactions on Computational Intelligence and AI in Games, 8(4):351–362.
Oh, I.-S., Cho, H., and Kim, K.-J. (2017). Playing real-time strategy games by imitating human players’ micromanagement skills based on spatial analysis. Expert Systems with Applications, 67:12–22.
Pozzer, C. T., Martins, J. B., Fontoura, L. M., Silva, L. A. L., Rutzig, M. B., Nunes, R. C., and de Freitas, E. (2022). Sis-astros: An integrated simulation system for the artillery saturation rocket system (astros). In Proc. of the 12th Int. Conf. on Simulation and Modeling Methodologies, Technologies and Applications, pages 194–201.
Rogers, K. D. and Skabar, A. A. (2014). A micromanagement task allocation system for real-time strategy games. IEEE Transactions on Computational Intelligence and AI in Games, 6(1):67–77.
de Freitas, E. P., Zacarias, E., Nunes, R. C., and Silva, L. A. (2024). Interactive multi-level virtual tactical simulation: The development of an autonomy architecture to improve training experience. In 2024 Winter Simulation Conference (WSC), pages 2154–2165. IEEE.
Liu, S., Louis, S. J., and Ballinger, C. A. (2016). Evolving effective microbehaviors in real-time strategy games. IEEE Transactions on Computational Intelligence and AI in Games, 8(4):351–362.
Oh, I.-S., Cho, H., and Kim, K.-J. (2017). Playing real-time strategy games by imitating human players’ micromanagement skills based on spatial analysis. Expert Systems with Applications, 67:12–22.
Pozzer, C. T., Martins, J. B., Fontoura, L. M., Silva, L. A. L., Rutzig, M. B., Nunes, R. C., and de Freitas, E. (2022). Sis-astros: An integrated simulation system for the artillery saturation rocket system (astros). In Proc. of the 12th Int. Conf. on Simulation and Modeling Methodologies, Technologies and Applications, pages 194–201.
Rogers, K. D. and Skabar, A. A. (2014). A micromanagement task allocation system for real-time strategy games. IEEE Transactions on Computational Intelligence and AI in Games, 6(1):67–77.
Publicado
12/11/2025
Como Citar
MACHADO, Davi C.; BLOCK, Murilo H.; SILVA, Luis A. L..
Adaptação de Soluções Logísticas Multi-Escalão em Simulações Baseadas em Agentes. In: ESCOLA REGIONAL DE APRENDIZADO DE MÁQUINA E INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL DA REGIÃO SUL (ERAMIA-RS), 1. , 2025, Porto Alegre/RS.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 240-243.
DOI: https://doi.org/10.5753/eramiars.2025.16621.