Análise de usabilidade de aplicativos de doações

  • Tiago Santos UFRB
  • João de Oliveira Neto UFRB

Abstract


Today, there is fast growth in the mobile device market and the amount of resources available. With this growth came the social applications that are tools that help in social emancipation. For greater acceptance and evaluation of these applications, one of the main concerns is the usability. Thus, usability studies must be made out throughout the development of the project and after its completion for future improvements. In this article, the main action apps are analyzed based on the usage permissions produced from the Apple and Android guidelines and are proven by apps with a high level of usage.
Keywords: Computação Móvel, Ubíqua e/ou Pervasiva, Interação Humano Computador, Usabilidade

References

AELA. O QUE é Usabilidade e Porque é Tão Essencial para Projetos de UX Design?. São Paulo, 2020. Disponível em: https://medium.com/aela/o-que-é-usabilidade-e-porque-é-tão-essencialpara-projetos-de-ux-design-4ea04ca6269. Acesso em: 21 maio 2020.

APPLE. Human Interface Guidelines. [S. l.], [21--?]. Disponível em: https://developer.apple.com/design/human-interface-guidelines/. Acesso em: 19 maio 2020.

GODINHO , Sibele; MARIZ , Ricardo Spindola; MORESI , Eduardo; FILHO , Mário;

BARBOSA , Jair Alves; LOPES , Michel Carmo; JÚNIOR , Waldemar; MORAIS , Marcos;

SANTOS , Júlio. A doação na perspectiva de aplicativos sociais. Atas Investigação Qualitativa em em Engenharia e Tecnologia , São Paulo, v. 4, p. 7-16, 27 jun. 2007. Disponível em: https://www.proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2017/article/view/1121. Acesso em: 23 maio 2020.

HTC. PLUGAR. FAÇA PARTE DO FUTURO. [S. l.], 2020. Disponível em: https://www.htc.com/us/go/power-to-give/. Acesso em: 24 maio 2020.

KUMAR, K., King, E., Muzaale, A., Konel, J. M., Bramstedt, K. A., Massie, A. B., Segev, D., & Cameron, A. M. (Accepted/In press). A Smartphone App for Increasing Live Organ Donation. American Journal of Transplantation. https://doi.org/10.1111/ajt.13961.

Manyika, J., Chui, M., Bughin, J., Dobbs, R., Bisson, P.,Marrs, A. (2013). Disruptive technologies: Advances that will transform life, business, and the global economy, McKinsey Global Institute. Acesso em: 21 maio 2020.

MATERIAL, D. Material Design Guidelines. [S. l.], [21--?]. Disponível em: https://material.io/design/introduction#goals. Acesso em: 19 maio 2020.

NIELSEN, J. 10 Usability Heuristics for User Interface Design. [S. l.], 1994. Disponível em: https://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/. Acesso em: 19 maio 2020.

NIELSEN, J. Usability Engineering. Cambridge, MA: Academic Press, 1993.

OLIVER, R.L., and Desarbo, W.S., 1988. Response determinants in satisfaction judgment. Journal of Consumer Research. 4 (14), 495–508

OLIVIERI, R. Tecnologias Sociais possibilitam modelos alternativos de desenvolvimento. [S. l.], 2013. Disponível em: http://www.mobilizadores.org.br/entrevistas/tecnologias-sociaispossibilitam-modelos-alternativos-de-desenvolvimento/. Acesso em: 30 maio 2020.

PEZZOTTI, R. Apple é marca mais valiosa do mundo pelo 7º ano: Disney desbanca Facebook. São Paulo, 2019. Disponível em: https://economia.uol.com.br/noticias/redacao/2019/10/17/apple-google-e-amazon-sao-asmarcas-mais-valiosas-do-planeta-diz-estudo.htm. Acesso em: 24 maio 2020.

RIBON. Ajude a Salvar Vidas Sem Gastar Dinheiro. [S. l.], 2019. Disponível em: https://home.ribon.io/. Acesso em: 25 maio 2020.
Published
2020-10-26
SANTOS, Tiago; DE OLIVEIRA NETO, João. Análise de usabilidade de aplicativos de doações. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE), 20. , 2020, Arapiraca-AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 139-148.