Sophia, um aplicativo voltado à aprendizagem por intermédio de microconteúdo

  • Wagner de Araujo Centro Universitário CESMAC
  • Marcelo Cunha Centro Universitário CESMAC
  • José Luna Neto Centro Universitário CESMAC
  • Adilson dos Santos Centro Universitário CESMAC

Abstract


This article presents an application prototype, Sophia, whose proposal is to promote an effective learning process through the micro-learning resources integrated with gamification techniques. It is intended, thus, to provide ways to serve the students who must learn in several environments and at fragmented hours, providing the means to this audience with learning in different areas of knowledge.
Keywords: Sistemas e Serviços Inovadores em Computação

References

FADEL, Luciane Maria; ULBRICHT, Vania Ribas; BATISTA, Claudia Regina; VANZIN, Tarcísio (org.). Gamificação na Educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014.

FILATRO, Andrea. Design instrucional 4.0. São Paulo: Saraiva Educação, 2019.

FLUTTER.DEV [Site institucional]. Disponível em: https://flutter.dev/. Acesso em: 28 mar. 2020.

HUO, Caiqiao; SHEN, Baoguo. Teaching Reform of English Listening and Speaking in China Based on Mobile Micro-Learning. Creative Education. [s.l], p. 2221-2226. 2015. Disponível em: https://www.scirp.org/journal/paperinformation.aspx?paperid=61603. Acesso em: 28 mar. 2020.

LECHETA, Ricardo R.. Google Android: aprenda a criar aplicações para dispositivos móveis com Android SDK. 5. ed. São Paulo: Novatec, 2016.

MERIJE, Wagner. Mobimento: educação e comunicação mobile. São Paulo: Peirópolis Ltda, 2012.

RAMIRO, Fabiano da Silva; COSTA, Luciano Andreatta da; BERNARDES, Juliana de Azevedo. Softwares educacionais – seu uso e importância no ensino-aprendizagem dos alunos de engenharia civil. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA (COBENGE), 2014. Anais... UFJF, Juiz de Fora, 2014. Disponível em: http://www.abenge.org.br/cobenge/arquivos/5/Artigos/129044.pdf. Acesso em: 16 mai. 2018.

SOUZA, Marcia Izabel Fugisawa; AMARAL, Sergio Ferreira do. Microconteúdo para Ambiente Virtual de Aprendizagem Móvel: Modelo de Produção Baseado nas Matrizes da Linguagem e Pensamento. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIêNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 35., 2012, Fortaleza. Anais... Fortaleza: Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2012. p. 1 14. Disponível em: http://www.intercom.org.br/sis/2012/resumos/R7-1075-1.pdf. Acesso em: 28 mar. 2020.

TONÉIS, Cristiano N. Os games na sala de aula: games na educação ou a gamificação da educação. Games na educação ou a gamificação da educação. [s. l.]: Bookess, 2017.
Published
2020-10-26
DE ARAUJO, Wagner; CUNHA, Marcelo; LUNA NETO, José; DOS SANTOS, Adilson. Sophia, um aplicativo voltado à aprendizagem por intermédio de microconteúdo. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE), 20. , 2020, Arapiraca-AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 233-238.