Um relato de experiência da Extensão Universitária como prática formativa de estudantes de Sistemas de Informação

  • Ítalo Jonas Lima UFAL
  • José Vitor Silva UFAL
  • Letícia de Oliveira UFAL
  • André Silva UFAL

Abstract


One of the main current academic concerns is to make the student experience the market issues of his area still in the undergraduate degree, in order to minimize the impact they will have upon completing their courses and effectively entering the labor market. In this context, this article reports the experience with the Extension Project: Academic Software Factory, promoting the experience of the software production process for students of the Information Systems course. The results demonstrate that the project motivated and externalized the creativity of the participants, creating a significant teaching methodology to replicate in the academic communities of Computing.

References

Circuito Penedo de Cinema. (2018) Página do Circuito Penedo de Cinema. Disponível em: https://cinema.iecps.com.br/. Acesso em: out. 2019.

Dall'oglio, Pablo. (2009) “PHP Programando com Orientação a Objetos”. Editora: Novatec. São Paulo –SP.

Mourão, A. Bastos. (2017) Uma proposta da eficiência do uso da Metodologia Ativa Baseada em Problemas, utilizando Dojo de Programação, aplicada na disciplina de Lógica de Programação. Anais do XXIII Workshop de Informática na Escola (WIE 2017).

OECD. (2012) Education at glance 2012: OECD Indicators. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1787/eag-2012-em. Acesso em: out. 2019.

Oliveira, Lucas Furtado de; Claro, Fernando Salles. (2013) Entendendo a tríade modelview-controller (mvc) utilizando padrões de projeto de software orientado a objetos. Conic-Semesp 2013. Disponível em: http://conicsemesp.org.br/anais/files/2013/trabalho-1000014483.pdf . Acesso em: fev. 2019.

Santos, J., Souza, C., Santos, T., Alves, P., & Santos, D. (2017). Contribuições da Extensão Universitária na formação social, acadêmica e profissional dos estudantes de Computação. In 25º Workshop sobre Educação em Computação (WEI 2017). Porto Alegre: SBC.

SANTOS, Vinicius Dantas et al.. "Estudo sobre um modelo de educação ultrapassado". Anais III CONEDU... Campina Grande: Realize Editora, 2016. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/21011 .

Souza, Samir Cristino de; Dourado, Luis. (2015) Aprendizagem baseada em problemas (ABP): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. Editora HOLOS, 2015, v. 5, 182-200.
Published
2020-10-26
LIMA, Ítalo Jonas; SILVA, José Vitor; DE OLIVEIRA, Letícia; SILVA, André. Um relato de experiência da Extensão Universitária como prática formativa de estudantes de Sistemas de Informação. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE), 20. , 2020, Arapiraca-AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 263-271.