Immune: Um Serious Game Como Ferramenta de Apoio ao Ensino-Aprendizagem
Abstract
This article describes the technologies used in a serious game and its importance in teaching learning as a pedagogical tool for producing knowledge of the real world in a virtual way applied in the educational environment in two classes of the 4th year of two schools in the municipal network of São Sebastião - AL . It addresses the theme “human immune system”. The purpose of this article is to demonstrate that the use of serious games improves student performance.. Positive results were obtained with the implementation of the serious game comparing the performance of students in the first 2 bimonths of 2019 with the same period of the years 2017 and 2018.References
Meira, Luciano; Blikstein, Paulo, (Orgs), (2020). Ludicidade, Jogos Digitais e Gamificação na Aprendizagem. Penso Editora, Porto Alegre – RS.
Richtel, Matt, (2019). Imune: a extraordinária história de como o organismo se defende das doenças. Harper Collins, Rio de Janeiro – RJ.
Unicamp, (2019). Jornal da Unicamp. “Bióloga desenvolve jogo que simula o sistema imunológico. https://www.unicamp.br/unicamp/ju/noticias/2019/06/19/biologa-desenvolve-jogo-que-simula-o-sistema-imunologico.
Delves, Peter J. (2019) “Considerações gerais sobre o sistema imunológico”. Manual MSD: versão para família, https://www.msdmanuals.com/pt-pt/casa/doenças-imunológicas/biologia-do-sistemaimunológico/considerações-gerais-sobre-o-sistema-imunológico.
Brasil, Ministério da Saúde, (2019) “Doenças de Condições Crônicas e Infecções Sexualmente Transmissíveis”, http://imasters.com.br/games/serious-games-nova-era-da-educacao.
Unity, (2019). Products – Unity, https://unity3d.com/pt/unity
Awards, (2019). Awards The Game Awards, http://thegameawards.com/awards/
BOŠNJAK, Mateo; OREHOVACKI, Tihomir (2018). Measuring Quality of an Indie Game Developed Using Unity Framework. In: 41st International Convention on Information and Communication Technology, Electronics and Microelectronics. Tabuti, Lucy Mari, (2017) “Serious Games: a nova era da educação”, http://imasters.com.br/games/serious-games-nova-era-da-educacao.
Zheng, R. and Gardner M., (2017) Editors, Handbook of Research on Serious Games for Educational Applications. IGI Global, Hershey PA, USA.
Levinson, Warren (2016), Microbiologia Médica e Imunologia. 13ª ed. AMGH, Porto Alegre.
Dorner et al, (2016) Editors, Serious Games: Foundations, Concepts e Practice. Springer.
Toneis, Cristiano N. (2016), Na Sala de Aula: Games na Educação ou A Gamificação da Educação? CAPES.
Loh C. S.; Sheng Y.; Ifenthaler D. (2015) Serious Games Analytics: Methodologies for Performance Measurement, Assesment, and improvement. Springer.
Isotani, Seiji; Bittencourt, Ig Ibert; Rocha, Rafaela Vilela da (2015). «Análise, Projeto, Desenvolvimento e Avaliação de Jogos Sérios e Afins: uma revisão de desafios e oportunidades» . Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação SBIE). 26 (1). 692 páginas. ISSN 2316-6533 . doi : 10.5753/cbie.sbie.2015.692 .
Connolly, Thomas M. et al. (2014), Psychology, Pedagogy, and Assessment in Serious Games. IGI Global.
Mieletto, Evandro M.; Bertagnolli, Silvia de C. (2014) Organizadores, Desenvolvimento de Software II: introdução ao desenvolvimento web com HTML, CSS, JavaScript e PHP. Porto Alegre: Bookman.
Rogers, Y.; Sharp H.; Preece J. (2013), Design de interação: Além da interação humano-computador, 3ª ediação. Tradução de Isabela Gasparini. Bookman. Porto Alegre – RS.
CRID, Centro de Pesquisa em Doenças Inflamatórias (2018) “ http://crid.fmrp.usp.br/site/2018/09/06/immuno-rush-alcanca-mais-de-dez-mil-downloads/ ”, Fereveiro.
Comunidades Virtuais (2019), “ http://comunidadesvirtuais.pro.br/orientacoes-pedagogicas/insitu.pdf ”, fevereiro.
SOUZA, Cláudia Regina Teixeira de; SILVA, Marcos da Costa; ALVES. Lynn Rosana Gama. (2013) O game in situ e a aprendizagem experiencial do jogar: desvendando seu potencial didático-pedagógico. In Revista Metáfora Educacional (ISSN 1809-2705).
Richtel, Matt, (2019). Imune: a extraordinária história de como o organismo se defende das doenças. Harper Collins, Rio de Janeiro – RJ.
Unicamp, (2019). Jornal da Unicamp. “Bióloga desenvolve jogo que simula o sistema imunológico. https://www.unicamp.br/unicamp/ju/noticias/2019/06/19/biologa-desenvolve-jogo-que-simula-o-sistema-imunologico.
Delves, Peter J. (2019) “Considerações gerais sobre o sistema imunológico”. Manual MSD: versão para família, https://www.msdmanuals.com/pt-pt/casa/doenças-imunológicas/biologia-do-sistemaimunológico/considerações-gerais-sobre-o-sistema-imunológico.
Brasil, Ministério da Saúde, (2019) “Doenças de Condições Crônicas e Infecções Sexualmente Transmissíveis”, http://imasters.com.br/games/serious-games-nova-era-da-educacao.
Unity, (2019). Products – Unity, https://unity3d.com/pt/unity
Awards, (2019). Awards The Game Awards, http://thegameawards.com/awards/
BOŠNJAK, Mateo; OREHOVACKI, Tihomir (2018). Measuring Quality of an Indie Game Developed Using Unity Framework. In: 41st International Convention on Information and Communication Technology, Electronics and Microelectronics. Tabuti, Lucy Mari, (2017) “Serious Games: a nova era da educação”, http://imasters.com.br/games/serious-games-nova-era-da-educacao.
Zheng, R. and Gardner M., (2017) Editors, Handbook of Research on Serious Games for Educational Applications. IGI Global, Hershey PA, USA.
Levinson, Warren (2016), Microbiologia Médica e Imunologia. 13ª ed. AMGH, Porto Alegre.
Dorner et al, (2016) Editors, Serious Games: Foundations, Concepts e Practice. Springer.
Toneis, Cristiano N. (2016), Na Sala de Aula: Games na Educação ou A Gamificação da Educação? CAPES.
Loh C. S.; Sheng Y.; Ifenthaler D. (2015) Serious Games Analytics: Methodologies for Performance Measurement, Assesment, and improvement. Springer.
Isotani, Seiji; Bittencourt, Ig Ibert; Rocha, Rafaela Vilela da (2015). «Análise, Projeto, Desenvolvimento e Avaliação de Jogos Sérios e Afins: uma revisão de desafios e oportunidades» . Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação SBIE). 26 (1). 692 páginas. ISSN 2316-6533 . doi : 10.5753/cbie.sbie.2015.692 .
Connolly, Thomas M. et al. (2014), Psychology, Pedagogy, and Assessment in Serious Games. IGI Global.
Mieletto, Evandro M.; Bertagnolli, Silvia de C. (2014) Organizadores, Desenvolvimento de Software II: introdução ao desenvolvimento web com HTML, CSS, JavaScript e PHP. Porto Alegre: Bookman.
Rogers, Y.; Sharp H.; Preece J. (2013), Design de interação: Além da interação humano-computador, 3ª ediação. Tradução de Isabela Gasparini. Bookman. Porto Alegre – RS.
CRID, Centro de Pesquisa em Doenças Inflamatórias (2018) “ http://crid.fmrp.usp.br/site/2018/09/06/immuno-rush-alcanca-mais-de-dez-mil-downloads/ ”, Fereveiro.
Comunidades Virtuais (2019), “ http://comunidadesvirtuais.pro.br/orientacoes-pedagogicas/insitu.pdf ”, fevereiro.
SOUZA, Cláudia Regina Teixeira de; SILVA, Marcos da Costa; ALVES. Lynn Rosana Gama. (2013) O game in situ e a aprendizagem experiencial do jogar: desvendando seu potencial didático-pedagógico. In Revista Metáfora Educacional (ISSN 1809-2705).
Published
2020-10-26
How to Cite
PONTES, Gabriel; ROCHA, Washington; AFONSO, Ricardo Alexandre.
Immune: Um Serious Game Como Ferramenta de Apoio ao Ensino-Aprendizagem. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE), 20. , 2020, Arapiraca-AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2020
.
p. 282-290.
