MAPA: Módulo Avançado de Programação com Arduino, uma ferramenta de inicialização a robótica
Abstract
The number of school dropouts and failures in the subsequent technical course on internet computing is a worrying indicator for IFAL Campus Rio Largo. One way to face this problem has been to involve the students in activities related to robotics. Thus, within the scope of a teaching project, a device called MAPA was developed that serves as a learning tool for students who are starting to program. This tool uses the programming environment of Arduino and allows the students to apply several concepts of structured programming interacting with LEDs, buttons and other components installed in MAPA, thus aiming to increase their interest in learning to program.References
ALMEIDA DE ALBUQUERQUE, Marcos Fred; LIMA, Emerson Ferreira de Araújo; DA SILVA, Maykon Wanderley Leite Alves. Kit prático para aplicação em robótica educativa utilizando lixo tecnológico. In: VII CONNEPI-Congresso Norte Nordeste de Pesquisa e Inovação. 2012.
CASTILHO, Maria Inês. Robótica na Educação: Com que objetivos. Monografia de Especialização em Informática na Educação. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2002.
MCROBERTS, M. Arduino Básico. São Paulo: Novatec, 2015.
NUNES, Edinéia G. et al. Ensino de Programação utilizando Robótica Educacional. RIBEIRO, Paula Ceccon; MARTINS, Carlos Bazílio; BERNARDINI, Flávia Cristina. A Robótica como Ferramenta de Apoio ao Ensino de Disciplinas de Programação em Cursos de Computação e Engenharia. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. 2011. p. 1108-1117.
FRANCO, Matheus E.; BARRA, Breno M.; MOREIRA, Rosana A.; DIAS, Caio C.. Grupo de Estudo, Pesquisa e Extensão em Robótica e Automação Como Fator Motivacional Para Estudantes de Computação. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 26. , 2018, Natal. Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, july 2018. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2018.3485.
DA SILVA, Francisco Ioneiton; SCHERER, Daniel. Praxedes: protótipo de um kit educacional de robótica baseado na plataforma Arduino. EaD & Tecnologias Digitais na Educação, Dourados, v. 1, n. 1, p. 44-56, set. 2013. ISSN 2318-4051. Disponível em: http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/ead/article/view/2654 . Acesso em: 12 mar. 2020.
CASTILHO, Maria Inês. Robótica na Educação: Com que objetivos. Monografia de Especialização em Informática na Educação. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2002.
MCROBERTS, M. Arduino Básico. São Paulo: Novatec, 2015.
NUNES, Edinéia G. et al. Ensino de Programação utilizando Robótica Educacional. RIBEIRO, Paula Ceccon; MARTINS, Carlos Bazílio; BERNARDINI, Flávia Cristina. A Robótica como Ferramenta de Apoio ao Ensino de Disciplinas de Programação em Cursos de Computação e Engenharia. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. 2011. p. 1108-1117.
FRANCO, Matheus E.; BARRA, Breno M.; MOREIRA, Rosana A.; DIAS, Caio C.. Grupo de Estudo, Pesquisa e Extensão em Robótica e Automação Como Fator Motivacional Para Estudantes de Computação. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 26. , 2018, Natal. Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, july 2018. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2018.3485.
DA SILVA, Francisco Ioneiton; SCHERER, Daniel. Praxedes: protótipo de um kit educacional de robótica baseado na plataforma Arduino. EaD & Tecnologias Digitais na Educação, Dourados, v. 1, n. 1, p. 44-56, set. 2013. ISSN 2318-4051. Disponível em: http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/ead/article/view/2654 . Acesso em: 12 mar. 2020.
Published
2020-10-26
How to Cite
SILVA, Joseane; SILVA, Leonardo.
MAPA: Módulo Avançado de Programação com Arduino, uma ferramenta de inicialização a robótica. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE), 20. , 2020, Arapiraca-AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2020
.
p. 301-310.
