Jogo Mobile para Aprendizagem Lúdica de Língua Inglesa para Pessoas com Deficiência Visual
Abstract
Despite the great evolution of the learning and teaching methods, initiatives that seek to promote accessibility are still timid. In that sense, this article proposes a mobile game for english learning focused on people with visual impairments. Aimed to young audiences, the application uses songs as a means for build knowledge. Composed of two challenges, the game has an engine to describe text in audio, besides the accessible visual interface. The project development has been conducted based on inputs obtained through Sistematic Mapping. Besides other methodological procedures, this article will also describe the implementation process, the game dynamics and preliminary results.References
Araújo, U. (2011). A quarta revolução educacional: a mudança de tempos, espaços e relações na escola a partir do uso de tecnologias e da inclusão social. ETD-Educação Temática Digital, 12:31–48.
Caroni, M. L. S., Basso, R. A. A. (2014). O Ensino de Língua Inglesa por meio de Músicas. Os Desaos da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE, 1:2–19.
CBO (2019). As condições de saúde ocular no brasil. Disponível em: http://www.cbo. com.br/novo/publicacoes/condicoes saude ocular brasil2019.pdf. Acesso em 10 mar. 2020.
Cornillie, F., Clarebouta, G., Desmeta, P. (2012). The role of feedback in foreign language learning through digital role playing games. The Procedia Social and Behavioral Sciences, 34:49–53.
Dantas, R., Medrado, B. (2012). Ela sempre tava do nosso lado: Percepções da inclusão por alunos decientes visuais em aulas de língua inglesa. Línguas & Letras, 13(24):13– 34.
Fey, C. F. M., Pallú, N. M. (2016). Estratégias de Ensino para a Aquisição Vocabular em Inglês. Os Desaos da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE, 1:2–22.
FGV (2019). 30a pesquisa anual do fgvcia da fgv/eaesp. Disponível em: https://eaesp.fgv.br/ensinoeconhecimento/centros/cia/pesquisa. Acesso em 26 fev. 2020.
Fizek, S., Woletz, J., Beksa, J. (2015). Playing with sound and gesture in digital audio games. from prototype design to evaluation. Mensch und Computer Workshopband.
Fonseca, A. G. C. F. (2013). Aprendizagem, mobilidade e convergência: Mobile learning com celulares e smartphones. Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano, 2(2):265–283.
Holden, S. (2009). O ensino da língua inglesa nos dias atuais. Special BookServices Livraria.
IBGE (2010). Censo. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/. Acesso em 23 fev. 2020.
Kitichaiwat, P., Thongsuk, M., Ngamsuriyaroj, S. (2014). Melody touch: A game for learning english from songs. Third ICT International Student Project Conference.
Lima, L. R. (2004). A questão cultural. In O uso de canções no ensino de Inglês como língua estrangeira, volume 1, pages 173–192. EDUFBa.
Motta, L. M. V. M. (2016). Audiodescrição na Escola. Abrindo Caminhos Para Leitura de Mundo. Pontes.
Nuernberg, A. H. (2008). Contribuições de vigotski para a educação de pessoas com deciência visual. Psicologia em Estudo, 13:307–316.
Oliveira, S. (2008). Texto visual, estereótipos de gênero e o livro didático de língua estrangeira. Trabalhos em Linguística Aplicada, 47:91–117.
OMS (2019). Blindness and vision impairment. Disponível em: https://www.who.int/ news-room/fact-sheets/detail/blindness-and-visual-impairment. Acesso em 10 mar. 2020.
ONU (2018). Realization of the sustainable development goals by, for and with persons with disabilities. Departamento das Nações Unidas para Assuntos Econômicos e Sociais. https://www.gcedclearinghouse.org/sites/default/les/resources/190077eng.pdf. Acesso em 10 ago. 2020.
Silva, J. O. (2011). Música na sala de aula: uma ferramenta no processo de ensino e aprendizagem de inglês. Anais da IV Semana de Letras – UFAL.
Silva, M. O., Malta, A. R., F. A. Santos, K. E. O. S. (2015). Once upon a story: proposta de software educativo para o ensino de língua inglesa. Proceedings of SBGames.
Sobral, F. V., Umeres, L. F., Schanoski, W., Bartelmebs, R. C., Assis, M. V. O. d. (2017). A Utilização de Role Playing Games Digitais como Ferramenta Complementar no Processo de Aprendizagem de Crianças Decientes Visuais. Anais do XXVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação.
TV Escola (2000). Deciência visual. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/decienciavisual.pdf. Acesso em 10 mar. 2020.
Vygotski, L. S. (1997). Obras Escogidas V: Fundamentos de defectología. Visor.
W3C (2018). Web content accessibility guidelines (wcag) 2.1. Disponível em: https://www.w3.org/TR/WCAG21/. Acesso em 27 fev. 2020.
Caroni, M. L. S., Basso, R. A. A. (2014). O Ensino de Língua Inglesa por meio de Músicas. Os Desaos da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE, 1:2–19.
CBO (2019). As condições de saúde ocular no brasil. Disponível em: http://www.cbo. com.br/novo/publicacoes/condicoes saude ocular brasil2019.pdf. Acesso em 10 mar. 2020.
Cornillie, F., Clarebouta, G., Desmeta, P. (2012). The role of feedback in foreign language learning through digital role playing games. The Procedia Social and Behavioral Sciences, 34:49–53.
Dantas, R., Medrado, B. (2012). Ela sempre tava do nosso lado: Percepções da inclusão por alunos decientes visuais em aulas de língua inglesa. Línguas & Letras, 13(24):13– 34.
Fey, C. F. M., Pallú, N. M. (2016). Estratégias de Ensino para a Aquisição Vocabular em Inglês. Os Desaos da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE, 1:2–22.
FGV (2019). 30a pesquisa anual do fgvcia da fgv/eaesp. Disponível em: https://eaesp.fgv.br/ensinoeconhecimento/centros/cia/pesquisa. Acesso em 26 fev. 2020.
Fizek, S., Woletz, J., Beksa, J. (2015). Playing with sound and gesture in digital audio games. from prototype design to evaluation. Mensch und Computer Workshopband.
Fonseca, A. G. C. F. (2013). Aprendizagem, mobilidade e convergência: Mobile learning com celulares e smartphones. Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano, 2(2):265–283.
Holden, S. (2009). O ensino da língua inglesa nos dias atuais. Special BookServices Livraria.
IBGE (2010). Censo. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/. Acesso em 23 fev. 2020.
Kitichaiwat, P., Thongsuk, M., Ngamsuriyaroj, S. (2014). Melody touch: A game for learning english from songs. Third ICT International Student Project Conference.
Lima, L. R. (2004). A questão cultural. In O uso de canções no ensino de Inglês como língua estrangeira, volume 1, pages 173–192. EDUFBa.
Motta, L. M. V. M. (2016). Audiodescrição na Escola. Abrindo Caminhos Para Leitura de Mundo. Pontes.
Nuernberg, A. H. (2008). Contribuições de vigotski para a educação de pessoas com deciência visual. Psicologia em Estudo, 13:307–316.
Oliveira, S. (2008). Texto visual, estereótipos de gênero e o livro didático de língua estrangeira. Trabalhos em Linguística Aplicada, 47:91–117.
OMS (2019). Blindness and vision impairment. Disponível em: https://www.who.int/ news-room/fact-sheets/detail/blindness-and-visual-impairment. Acesso em 10 mar. 2020.
ONU (2018). Realization of the sustainable development goals by, for and with persons with disabilities. Departamento das Nações Unidas para Assuntos Econômicos e Sociais. https://www.gcedclearinghouse.org/sites/default/les/resources/190077eng.pdf. Acesso em 10 ago. 2020.
Silva, J. O. (2011). Música na sala de aula: uma ferramenta no processo de ensino e aprendizagem de inglês. Anais da IV Semana de Letras – UFAL.
Silva, M. O., Malta, A. R., F. A. Santos, K. E. O. S. (2015). Once upon a story: proposta de software educativo para o ensino de língua inglesa. Proceedings of SBGames.
Sobral, F. V., Umeres, L. F., Schanoski, W., Bartelmebs, R. C., Assis, M. V. O. d. (2017). A Utilização de Role Playing Games Digitais como Ferramenta Complementar no Processo de Aprendizagem de Crianças Decientes Visuais. Anais do XXVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação.
TV Escola (2000). Deciência visual. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/decienciavisual.pdf. Acesso em 10 mar. 2020.
Vygotski, L. S. (1997). Obras Escogidas V: Fundamentos de defectología. Visor.
W3C (2018). Web content accessibility guidelines (wcag) 2.1. Disponível em: https://www.w3.org/TR/WCAG21/. Acesso em 27 fev. 2020.
Published
2020-10-26
How to Cite
SANTOS, Valmir Vinicius; PEREIRA, Claudia.
Jogo Mobile para Aprendizagem Lúdica de Língua Inglesa para Pessoas com Deficiência Visual. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE), 20. , 2020, Arapiraca-AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2020
.
p. 311-320.
