A Serious Game for the Application of Nonviolent Communication in Organizational Environments
Abstract
This paper reports the construction of a serious game – EMCOMTRA, from the design phase to the content validation, which explores empathic communication in a corporate environment, aiming to avoid and mitigate conflicts. The serious game was built using the Unity engine, with scripts developed in C# programming language, XP methodology, and a corporate environment narrative was explored, as well as scenarios, and dialogues presenting CNV through problem situations presented through questions, to stimulate the application of empathic communication in a corporate environment. To validate the results the LORI and Gameflow methodologies were applied, aiming to analyze the quality of the learning object built, as well as its level of fun. A total of 37 respondents validated EMCOMTRA, signaling that it meets the objective it was intended for, and pointed out points to be improved in the game's evolution process.
References
Instituto Desenho Instrucional (2018).7 Vantagens de Integrar Games nos Treinamentos Corporativos. Disponível em: [link] Acessado em: 29/03/2021
Instituto Mordor Intelligence (2020). SERIOUS GAMES MARKET-GROWTH, TRENDS, COVID-19 IMPACT, AND FORECASTS(2021-2026). Disponível em: [link].
Marcelino, A. (2019) Comunicação Não Violenta para Melhorar Profissionais e Pessoais, Screencorp Blog, 2019. Disponível em: [link] Acessado em: 20/02/2022.
Medeiros, M. de O.; Schimiguel, J. (2012). UMA ABORDAGEM PARA AVALIAÇÃO DE JOGOS EDUCATIVOS: ÊNFASE NO ENSINO FUNDAMENTAL. RENOTE, Porto Alegre, v. 10, n. 3, 2012. DOI: 10.22456/1679-1916.36378. Disponível em: [link]
Mensah,M (2021). Comunicação não violenta: o que é e como usá-la no trabalho? Para se Inspirar. Acessado em: [link] Disponível em: 20/02/2022.
Rocha, C. (2017). Manual de Comunicação Não Violenta para Organizações. UnB, Brasília, 1a. ed. Disponível em: [link]
Rosenberg, M. (2006) Comunicação não-violenta: técnicas para aprimorar relacionamentos pessoais e profissionais. ed. 4ª.
Savi, R. e Ulbricht, V. (2008) Jogos Digitais Educacionais: Benefícios e Desafio. CINTED-UFRGS: Novas Tecnologias na Educação. Disponível em: [link].
Silva, L.(2020) Guia Prático para a Comunicação Não Violenta. Ministério Público do Estado do Piauí, 2020. Disponível em: [link]. Acessado em: 22/02/2022
