Treinamente: um jogo digital de apoio ao desenvolvimento de funções cognitivas de crianças portadoras do TDAH

  • Lucas Nascimento UEFS
  • Beatriz Santana UEFS
  • Alberto Junior UEFS
  • Victor Sarinho UEFS

Abstract


Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is characterized by frequent patterns of inattention and hyperactivity of its patients - that have difficulty concentrating, and can be characterized as impulsive and restless. This work presents a serious game proposal that intends to assist in the development of cognitive functions of children diagnosed with ADHD. It is a set of minigames where the child can train aspects such as attention and impulsivity. It also features gameplay that seeks to prevent the child from becoming discouraged by their mistakes, resulting in a early game closure without training gains.

References

Alves, L. and Bonfim, C. (2016). Gamebook e a estimulação de funções executivas em crianças com indicação de diagnóstico de tdah: Processo de pré-produção, produção e avaliação do software. Revista da FAEEBA-Educação e Contemporaneidade, 25(46).

Bonadio, R. A. A. and Mori, N. N. R. (2013). Transtorno de déficit de atenção/hiperatividade: diagnóstico da pr´atica pedagógica. EDUEM.

Catelan-Mainardes, S. C. (2010). Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade na infância e adolescência pela perspectiva da neurobiologia. Saúde e Pesquisa, 3(3).

De Andrade, L. C. V., Carvalho, L. A. V., Lima, C., Cruz, A., Mattos, P., Franco, C., Soares, A., and Grieco, B. (2006). Supermarket game: an adaptive intelligent computer game for attention deficit/hyperactivity disorder diagnosis. In Artificial Intelligence, 2006. MICAI’06. Fifth Mexican International Conference on, pages 359–368. IEEE.

de Sá Guimar˜aes, M., de Carvalho, L. A. V., and da Costa, R. M. E. (2007). Ambientes virtuais na prática educacional de crianças com transtorno de déficit de atenção e/ou hiperatividade.

Desidério, R. and Miyazaki, M. C. d. O. (2007). Transtorno de déficit de atenção/hiperatividade (tdah): orientações para a família. Psicologia Escolar e Educacional, 11(1).

Fontana, R. d. S., Vasconcelos, M. M. d., Werner Júnior, J., Góes, F. V. d., and Liberal, E. F. (2007). Prevalência de tdah em quatro escolas públicas brasileiras. Arq neuropsiquiatr, pages 134–137.

Kunrath, L. H. (2009). Reflex˜oes acerca das estratégias educativas nas famílias com crianças com tda/h. Cadernos de Educação, (32).

Oliveira, L. B., Ishitani, L., and Cardoso, A. M. (2013). Jogos computacionais e transtorno de déficit de atenção e hiperatividade: Revis˜ao sistemática de literatura. Nuevas Ideas en Informática Educativa TISE.

Rohde, L. A. P., Miguel Filho, E. C., Benetti, L. P. d. C., Gallois, C. B., and Kieling, C. C. (2004). Transtorno de déficit de atenção/hiperatividade na infância e na adolescência: considerações clínicas e terapêuticas. Revista de psiquiatria clínica. S˜ao Paulo. Vol. 31, n. 3 (2004), p. 124-131.

Siqueira, C. M. and Gurgel-Giannetti, J. (2011). Mau desempenho escolar: uma vis˜ao atual. Revista da Associação Mádica Brasileira, 57(1):78–87.
Published
2019-04-09
NASCIMENTO, Lucas; SANTANA, Beatriz; JUNIOR, Alberto ; SARINHO, Victor. Treinamente: um jogo digital de apoio ao desenvolvimento de funções cognitivas de crianças portadoras do TDAH. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE) , 2019, Ilhéus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 24-29.