Ambiente virtual para simulação de futebol de robôs aplicado ao estudo de programação, sistemas inteligentes e robótica

  • Paulo Silva FAINOR
  • Amanda Caetano FAINOR
  • Rodrigo Almeida FAINOR
  • Marcos Prado FAINOR

Abstract


The consolidation of theory and practice is one of the main challenges in the teaching and learning process, both in basic and higher education. The growing number of digital tools that can be used in this process has helped students and teachers build knowledge. Therefore, this work presents a virtual environment for robot soccer simulation, applied in practical classes of disciplines that involve programming languages, intelligent systems and robotics. The simulation platform manages a soccer game, where the programming of each player is made by the user. The demonstration of basic functions for controlling a match involves content such as object-oriented programming, recursion, heuristic searches, sensors, and actuators. The use of games, such as robot soccer, in education aims to broaden the interest and curiosity of students in seeking new knowledge and to the educator, the possibility of expanding their teaching methodologies.

References

CASARA, Vinicius Pelizzer; ZAMPARETTE, Roger Luís Brito; BELOLI, Amanda Santina Rodrigues. Utilização da plataforma Arduino como forma de contribuição para a melhoria da qualidade da formação acadêmica dos alunos e introdução de novas práticas pedagógicas no curso de engenharia elétrica. Anais: XLII – Congresso Brasileiro de Educação de Engenharia. Juiz de Fora, MG, 2014.

CORTÉS, M. I. Computação: Estrutura de Dados. 3º Ed. Fortaleza, Ceará. 2015. EdUECE. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/204083/2/Livro_Computacao_Estrutura%20de%20Dados.PDF

LOPES, Maísa Soares dos Santos et al. Web environment for programming and control of a mobile robot in a remote laboratory. IEEE Transactions on Learning Technologies, v. 10, n. 4, p. 526-531, 2017.

DOTTA, Sílvia. Uso de uma mídia social como ambiente virtual de aprendizagem. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). 2011. Disponível em: http://br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/1623/1388 .

GALLINARI, D. B. RoboCup Simulation 2D Uma Perspectiva Evolutiva Tecnológica. FEEC, UNICAMP. Junho, 2010. Disponível em: http://www.dca.fee.unicamp.br/~gudwin/courses/IA009/artigos/IA009_2010_15.pdf .

RAPKIEWICZ, E.C; FALKEBACH G; SEIXAS, L; ROSA, N.S; CUNHA, V.V; KLEMANN, M. Estratégias Pedagógicas No Ensino De Algoritmos e Programação Associadas Ao Uso De Jogos Educacionais. Renote, Rio Grande do Sul, v.4 n.2 2006. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/22862

SANTOS, R. P.; COSTA, H. A. X. Análise de Metodologias e Ambientes de Ensino para Algoritmos, Estruturas de Dados e Programação aos iniciantes em Computação e Informática. In INFOCOMP – Journal of Computer Science, Lavras/MG – Brasil, v. 5, n. 1, p. 41-50, 2006. Disponível em: http://www.cos.ufrj.br/~rps/pub/periodicos/2006/INFOCOMP.pdf .
Published
2019-04-09
SILVA, Paulo; CAETANO, Amanda ; ALMEIDA, Rodrigo ; PRADO, Marcos . Ambiente virtual para simulação de futebol de robôs aplicado ao estudo de programação, sistemas inteligentes e robótica. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE) , 2019, Ilhéus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 477-486.