Uma Proposta de um Método para a Personalização de Instrumentos Avaliativos em cursos de Tecnologia
Abstract
Several researches show that students in the same class can perceive, interact and respond to their learning environment in different ways. Through this context, a single assessment methodology may not be able to satisfy the different types of learning present in a classroom. Therefore, this work aims to propose a method for the personalization of student evaluation in courses in the area of technology. The method is based on the work of Honey-Alonso, proposed in the area of education. Applied in two different classes of the Bachelor's Degree in Information Systems, the method obtained partial results that indicate possible improvements in the academic development of the students.
References
Oliveira, Juliana D. & Paixão, Priscilla C M.(2013) “Avaliação no ensino superior: modalidades, funções e instrumentos avaliativos no processo de ensino e aprendizagem”. In: Encontro Internacional de Produção Científica (EPCC).
Portela, C.S., Vasconcelos A.M.S., Oliveira S.R.B. (2017), “Um Modelo Interativo para o Ensino de Engenharia de Software Baseado em Abordagens Focadas no Aluno”, VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE).
Nogueira, D. R. (2012). Desempenho acadêmico x estilos de aprendizagem segundo Honey-Alonso: uma análise com alunos do curso de Ciências Contábeis. Revista Espaço Acadêmico , 12 (137), 80-89.
Cunha, G. P. D. C., & Cunha, M. C. (2018). Avaliação no ensino superior: considerações e apontamentos a partir da lei de diretrizes e bases da educação (LDB). Conhecimento em Destaque , 6 (16).
Diesel, A., Baldez, A. L. S., & Martins, S. N. (2017). Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema , 14 (1), 268-288.
da Silva Schmitt, C., & de Souza Domingues, M. J. C. (2016). Estilos de aprendizagem: um estudo comparativo. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior , 21 (2).
Zaluski, F. C., & de Oliveira, T. D. (2018). METODOLOGIAS ATIVAS. CIET: EnPED .
Cerqueira, Teresa C. S.(2000). “Estilos de aprendizagem em universitários”. 155p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/253390 . Acesso em: 01 abr. 2019.
Miranda, L., & Morais, C. (2008). Estilos de aprendizagem: o questionário CHAEA adaptado para língua portuguesa. Revista de estilos de aprendizaje , 1 (1).
Mendes, O. M. (2005). “Avaliação formativa no ensino superior: reflexões e alternativas possíveis”. Currículo e avaliação na educação superior. Araraquara: Junqueira & Marin , 175-197.
