Abordagem Multidisciplinar para Ensino-Aprendizagem de Projetos de Sistemas Computacionais com Apoio do CompSim

  • Edson B. Lisboa IFS
  • Guilherme Álvaro R. M. Esmeraldo IFCE
  • Robson Gonçalves F. Feitosa IFCE
  • Eduardo Carlos P. da Silva Proto IFCE
  • Edna Natividade da S. Barros UFPE
  • Ingrid Sofia V. de Melo IFAL

Abstract


With technological evolution, the teaching-learning processes in the design of computational systems had to follow the complexity of the new systems. In the scientific literature, computational simulators have been used as a pedagogical support tool, but they are not prepared to meet these new educational demands. Thus, this work proposes a multidisciplinary teaching-learning approach in design of computational systems, which is supported by computational simulation and practices with real electronic components, to promote meaningful learning, considering methodological aspects that drive professional and technological training.

References

Akram, A. and Sawalha, L. (2016). x86 computer architecture simulators: A comparative study. In: IEEE 34th International Conference on Computer Design (ICCD).

Esmeraldo, G., Cartaxo, L. F., Mendes, C. S. R. and Lisboa, E. B. (2018). Um Simulador Educacional para Apoio ao Projeto de Sistemas Computacionais: Hardware, Software e suas Interfaces. In: XXVI Workshop sobre Educação em Computação (WEI 2018) XXXVIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2018).

Esmeraldo, G. and Lisboa, E. (2017). Uma Ferramenta para Exploração do Ensino de Organização e Arquitetura de Computadores. International Journal of Computer Architecture Education, v.6, p.68-75.

Esmeraldo, G. A. R. M., Mendes, C. S. R., Cartaxo, L. F. and Lisboa, E. B. (2019). Apoio ao Aprendizado em Arquitetura e Organização de Computadores: Um Estudo Comparativo entre Simuladores Computacionais. Revista Tecnologias na Educação, 2019.

Hayashi, V. T. and Hayashi, F. H. (2020). LabEAD: Laboratório Eletrônico de Ensino à Distância durante o Distanciamento Social. In: Anais do V Congresso sobre Tecnologias na Educação. p. 21-30. SBC.

Lisboa, E. B., Cartaxo, L. F., Mendes, C. S. R. and Esmeraldo, G. A. R. M. (2019). Uma Metodologia Educacional para Aprendizado Prático de Organização e Arquitetura de Computadores com Apoio de Simulador Computacional. Brazilian Journal of Development, v. 5, p. 31062-31068.

McRoberts, M. (2018). Arduino básico. Novatec Editora.

Rocha, M. da G. B., Nicoletti, M. do C., Fabbri, S. C. P. F., Barros, E. N. da S. and Frery, A. C. (2005). Currículo de Referência da SBC para Cursos de Graduação em Bacharelado em Ciência da Computação e Engenharia de Computação. Relatório Técnico, Sociedade Brasileira de Computação (SBC).

Yuan, M. and Recker, M. (2015). Not all rubrics are equal: A review of rubrics for evaluating the quality of open educational resources. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(5).
Published
2022-09-28
LISBOA, Edson B.; ESMERALDO, Guilherme Álvaro R. M.; FEITOSA, Robson Gonçalves F.; PROTO, Eduardo Carlos P. da Silva; BARROS, Edna Natividade da S.; MELO, Ingrid Sofia V. de. Abordagem Multidisciplinar para Ensino-Aprendizagem de Projetos de Sistemas Computacionais com Apoio do CompSim. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF CEARÁ, MARANHÃO, AND PIAUÍ (ERCEMAPI), 10. , 2022, São Luís/MA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 169-178. DOI: https://doi.org/10.5753/ercemapi.2022.226450.