SAEN: A data analysis system based on ENADE results

  • Breno Brito Cruz UFERSA
  • Kilbert Amorim Maciel UFERSA

Abstract


Data analysis remains a complex challenge, given the diversity of formats and the vast amount of information available. This complexity hinders data processing and the acquisition of relevant insights. In the specific case of the National Student Performance Examination (ENADE), which provides historical data in files, it is necessary to perform manual manipulations and statistical analyses to disseminate the information, which impairs the effectiveness of the analyses conducted. We propose the creation of a web-based tool aimed at simplifying the analysis of historical ENADE data. This tool will enable users to visualize the data through comparative graphics, with an emphasis on comparing Higher Education Institutions. Users will have access to data from ENADE editions spanning from 2014 to 2021, covering all areas of assessment and Higher Education Institutions in Brazil.

References

Alvares, R. V., CAMPOS, N. d. S., and Gomes, V. B. (2015). Adoção de data discovery para apoio ao processo de análise de dados do enade. In CONGRESSO INTERNACIONAL DE INFORMÁTICA EDUCATIVA, volume 20, pages 480–485.

Araújo, R. A. et al. (2019). Análise dos microdados do enade: Proposta de uma ferramenta de exploração utilizando mineração de dados.

Baker, R., Isotani, S., and Carvalho, A. (2011). Mineraçao de dados educacionais: Oportunidades para o brasil. Revista Brasileira de informática na educação, 19(02):03.

Borchardt, G. T., Santos, M. T. S., Frigo, L. B., and Gasparini, I. (2022). Ferramenta de visualização de dados do censo da educação superior do inep. In Anais do X Workshop de Computação Aplicada em Governo Eletrônico, pages 227–234. SBC.

Castilhos, L. F. and Santos, Y. N. d. (2021). Plataforma para organizacão sistemática de material didático online.

Costa, F. G. d. (2017). Visualização de dados e sua importância na era do big data.

Costa, J. C. A. (2016). Vis-scholar: uma metodologia de visualização e análise de dados na educação.

Cunha, R., Sales, C., and Santos, R. (2021). Análise automática com os microdados do enade para melhoria do ensino dos cursos de ciência da computação. In Anais do XXIX Workshop sobre Educação em Computação, pages 208–217. SBC.

Diário Oficial da União (2023). Edital nº 37, de 25 de maio de 2023. Disponível em: [link].

Ferreira, M., Barbosa, A., Braga, R., Saraiva, D., and Oliveira, C. (2022). Panorama comparativo da atuaçao acadêmica e profissional de egressas e egressos de um curso de bacharelado em ciência da computaçao. In Anais do XXX Workshop sobre Educação em Computação, pages 227–238. SBC.

Heberle, M. (2017). Ferramenta para prototipação de interfaces e apoio ao mapeamento de requisitos de sistema.

INEP (2022). Nota Técnica nº 7/2022/CGCQES/DAES: Metodologia de Cálculo do Conceito Enade 2021. [link].

International Organization for Standardization (2018). ISO 9241-11:2018 Ergonomics of Human-System Interaction—Part 11: Usability: Definitions and Concepts.

Kunzayila, N. (2021). Uso da visualização de informações para análise de dados educacionais: um estudo de caso sobre a área acadêmica, financeira e científica da unikiv.

Matsuba, D. S. and Mattedi, A. P. (2021). Visualização de dados para extração de conhecimento: um estudo de caso. AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento, 10(2):66–77.

Ministério da Educação (2023). INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.

Moore, R. L. (2018). The role of data analytics in education: Possibilities and limitations. In Responsible Analytics and Data Mining in Education, pages 101–118. Routledge.

Teixeira, E. B. (2003). A análise de dados na pesquisa científica: importância e desafios em estudos organizacionais. Desenvolvimento em questão, 1(2):177–201.

Trassi, V. A. C. (2016). Visualização da informação: análise de ferramentas web para auxílio a tomada de decisão.
Published
2023-11-23
CRUZ, Breno Brito; MACIEL, Kilbert Amorim. SAEN: A data analysis system based on ENADE results. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF CEARÁ, MARANHÃO, AND PIAUÍ (ERCEMAPI), 11. , 2023, Aracati/CE. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 92-101. DOI: https://doi.org/10.5753/ercemapi.2023.236410.