A Case Study on Teaching Educational Robotics in Middle School

  • Francisco Wanderson J. da Silva IFCE
  • Robson G. F. Feitosa IFCE
  • Harley M. de Mello IFCE
  • João N. Feitosa IFCE
  • Nustenil S. de M. L. Marinus IFCE

Abstract


This work describes a proposal to integrate Maker Culture and Educational Robotics in Middle School through a short course. Using Arduino as a base, the 60-hour course allowed students to develop interdisciplinary prototypes, promoting active learning that included theoretical and practical modules on: Programming Logic, use of simulators, and physical robotics kits. The course covered basic concepts to complex projects, integrating these contents. The results highlight the positive feedback from students and the importance of innovative pedagogical practices to engage and prepare students for contemporary challenges.

References

Brasil. (2020) Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasil no Pisa 2018. Brasília : Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2020. Disponível em: [link]. Acesso em: 11 jul. 2024.

Campos, F. R. (2017) Robótica educacional no Brasil: questões em aberto, desafios e perspectivas futuras. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 4, p. 2108-2121, 2017. DOI: gtcx.

Milne, A. P.; Antle, A. N.; Riecke, B. E. (2014) Exploring Maker Practice: Common Attitudes, Habits and Skills from Vancouver’s Maker Community,Studies v.19, n.21, 2014.

McRoberts, Michael. (2018) Arduino básico. Novatec Editora, 2018.

Medeiros, L. F. e Wünsch, L. P. (2019) Ensino de programação em robótica com Arduino para alunos do ensino fundamental: relato de experiência. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 456 - 480, 2019. Disponível em: [link]. Acesso em: 11 jul. 2024.

Pinto, I. N., e Pazelli, T. F. P. A. T. (2022). Robótica Educacional: Proposta de atividades de aula considerando o impacto das competições no desempenho acadêmico dos estudantes. In 14th Workshop de Robótica na Educação - WRE - Simpósio Brasileiro de Robótica e Simpósio Latino-Americano de Robótica (SBR/LARS), 2022, São Bernardo do Campo/SP. Anais (pp. 157-161). Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. DOI: 10.5753/wtdr_ctdr.2022.227058

Rossi, M. L., e Aragón, R. (2022). Iniciação à robótica educacional com estudantes do 9º ano do Ensino Fundamental: um relato de experiência. In 28th Workshop de Informática na Escola (WIE), 2022, Manaus. Anais (pp. 221-230). Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. DOI: 10.5753/wie.2022.225802

Scherer, D., Da Silva, N. B., De Oliveira, D. M. (2020). Robótica Educacional de Baixo Custo: Arduino como Ferramenta Pedagógica. In 5th Congresso sobre Tecnologias na Educação (CTRL+E), 2020, Evento Online. Anais (pp. 405-414). Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. DOI: 10.5753/ctrle.2020.11418
Published
2024-09-11
SILVA, Francisco Wanderson J. da; FEITOSA, Robson G. F.; MELLO, Harley M. de; FEITOSA, João N.; MARINUS, Nustenil S. de M. L.. A Case Study on Teaching Educational Robotics in Middle School. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF CEARÁ, MARANHÃO, AND PIAUÍ (ERCEMAPI), 12. , 2024, Parnaíba/PI. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 51-60. DOI: https://doi.org/10.5753/ercemapi.2024.243358.