Development of Technological Skills as a Qualification Tool for the Migrant Community of the City of Rio Grande / RS
Abstract
Computational thinking contributes to the development of the individual’s adjacent skills. In our research, computational thinking can be seen as a means to assist in the process of solving problems and learning about the use of technology. This work has as main objective to propose the use of computational tools for the training of the migrant population of Haitian and Senegalese origin in the city of Rio Grande / RS. The results of this study allowed us to observe the progress of students with computers, from the simple touch of the mouse to the creation of their own handout. This training helped individuals to reduce their social vulnerability from the qualification with basic informatics.
References
de Oliveira, M., de Souza, A., Ferreira, A., and Barreiros, E. (2014). Ensino de lógica de programação no ensino fundamental utilizando o scratch: um relato de experiência. In Anais do XXII Workshop sobre Educação em Computação, pages 239–248. SBC.
Jonassen, D. H. (2004). Learning to solve problems: An instructional design guide, volume 6. John Wiley & Sons.
Lima, A. C. and De Sousa, D. F. (2015). Desenvolvimento do raciocínio lógico e algoritmo através do programa institucional de bolsas de iniciação à docência no ensino fundamental. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, volume 4, page 1379.
Ramos, F. and da Silva Teixeira, L. (2015). Significação da aprendizagem através do pensamento computacional no ensino médio: uma experiência com scratch. Anais do Workshop de Informática na Escola, 21:217.
Ramos, H. d. A. (2014). Pensamento computacional na educação básica: uma proposta de aplicação pedagógica para alunos do quinto ano do ensino fundamental do distrito federal. Monografia do curso de Licenciatura em Computação. Universidade de Brasília.
Silva, V., Souza, A., and Morais, D. (2016). Pensamento computacional: Um relato de práticas pedagógicas para o ensino de computação em escolas públicas. Revista Tecnologias na Educação. Ano, 8.
Silveira, D. S. D., Loiola, E. M., and Ferreira, S. B. L. (2009). Uma metodologia de ensino de lógica aplicada em cursos de ciências humanas. RAM. Revista de Administração Mackenzie, 10(2):164–180.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.
