Validação de um Dicionário Colaborativo da Língua Brasileira de Sinais utilizando Design Sprint
Abstract
According to the 2010 Census, carried out by the IBGE, 9.7 million people are hearing impaired. This part of the population faces several accessibility problems, which are aggravated by the lack of tools that help deaf people in common everyday tasks. The present paper consists of validating an Minimum Viable Product (MVP) related to the minimal development of a software for registering signs of Libras. Based on this information, interviews were carried out with 8 apprentice users and 2 Libras specialists, following the script of the Design Sprint methodology. The collected results demonstrate that users learning Libras considered the tool useful to perform queries and register words with the corresponding sign in Libras. Interviews with Libras specialists resulted in points for improvement in the tool under development.
References
Brandao, J. E., Berkenbrock, C. D. M., Silveira, E., and Berkenbrock, G. R. (2021). Dicionário colaborativo de libras. In Anais Estendidos do XVII Simpósio Brasileiro de Sistemas Colaborativos, pages 1–6. SBC.
Cavalcante, B. H., Jesus, L., Leal, G. C., Balancieri, R., and Junior, I. D. F. (2020). Práticas e ferramentas utilizadas em startups de software paranaenses: Um estudo exploratório. In Anais da IV Escola Regional de Engenharia de Software, pages 335–341. SBC.
da Costa, S. E., de Souza, I. A., Hofelmann, D. D. A., Sell, F. S. F., and Berkenbrock, C. D. M. (2016). Desafios na arte se ensinar inclusiva: A relação professor e intérprete na inclusão do surdo. RENOTE, 14(2).
da Silva Moura, E. R. (2015). Uma ferramenta colaborativa móvel para apoiar o processo de ensinoaprendizagem da língua portuguesa para alunos surdos. Master’s thesis, (Mestrado) — Universidade Federal do Amazonas.
de Araujo, C. R. S. (2021). O ensino biilingue e suas reflexões sobre o ensino nas aulas de lingua portuguesa e a função das salas de recursos multifuncionais. IV CINTEDI Edição Digital.
Farias, T. T. (2017). Colaboração do processo de validação de hipóteses pela metodologia lean startup com clientes adotantes iniciais de um MVP. Monografia UFSM (Universidade Federal de Santa Maria), Santa Maria/RS, Brasil.
Fuks, H., Raposo, A. B., Gerosa, M. A., and Lucena, C. J. P. (2003). Do modelo de colaboração 3c à engenharia de groupware. Simpósio Brasileiro de Sistemas Multimídia e Web–Webmidia, pages 0–8.
Fuks, H., Raposo, A. B., Gerosa, M. A., Pimentel, M., Filippo, D., and Lucena, C. d. (2011). Teorias e modelos de colaboração. Sistemas colaborativos.
Hernández-Ramírez, R. et al. (2022). Projetando e testando um modelo de processo baseado no Design Sprint com UX Ágil dentro de uma Empresa de Dados e Núvem. PhD thesis.
Lenarduzzi, V. and Taibi, D. (2016). Mvp explained: A systematic mapping study on the definitions of minimal viable product. In 2016 42th Euromicro Conference on Software Engineering and Advanced Applications (SEAA). IEEE.
Macedo, J. L. d. et al. (2019). Projeto do aplicativo petmais utilizando a metodologia design sprint.
Nascimento, P. F. d. et al. (2017). Desenvolvimento de um planejador de viagens: validação dos problemas e soluções para o MVP (produto mínimo viável) de uma startup. Monografia Universidade Federal Fluminense, Niterói/RJ.
Ries, E. (2012). A startup enxuta. Leya.
Souza, M. H. C. d. (2020). Acompanhamento da utilização da metodologia design sprint como ferramenta para validar um protótipo de aplicativo para frentistas.
