Avaliando a Aceitação de Aplicativos de Lógica Matemática Sob a Perspectiva de Docentes e Discentes

  • Bruna Dias UNIPAMPA
  • Alice Finger UNIPAMPA
  • Williamson Silva UNIPAMPA
  • João Pablo da Silva UNIPAMPA

Abstract


Emergency Remote Teaching made teachers adapt their content by adopting different technologies in the classroom, such as the use of applications, to provide a more engaging and motivating environment for students. In this sense, the present work presents an exploratory experimental study that evaluated the use of two applications in the Mathematical Logic discipline: The Logic Calculator and Truth Tables. From the results, it was noted that the application that obtained the best acceptability for teaching and learning truth tables was The Logic Calculator. In addition, it was noticed that both applications present pedagogical problems that impacted their acceptance by the students.

References

Calderon, I., Silva, W., and Feitosa, E. (2021). Um mapeamento sistemático da literatura sobre o uso de metodologias ativas durante o ensino de programação no brasil. In SBIE, pages 1152–1161, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Cardoso, R., dos Santos, O. V., and Gatti, D. C. (2015). Revisão sistemática de objetos de aprendizagem para o ensino de computação. In LACLO, pages 389–393.

de Souza, J. N. (2008). Lógica para Ciência da Computação: uma introdução concisa. ELSEVIER, 2 edition.

Dias, B. and Finger, A. Aplicativos para o ensino-aprendizagem de lógica matemática: qual a melhor escolha? In WIE.

França, V. M., Carneiro, N. d. A., Medeiros, B. C., Danjour, M. F., and Neto, M. V. d. S. (2016). Fatores favoráveis à aceitação de aplicativos móveis: um estudo com alunos de uma instituição pública de ensino. Sistemas & Gestão, 11(1):120–32.

Fred D. Davis, Richard P. Bagozzi, P. R. W. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management Science, 35(8):982–1003.

Kontio, J., Lehtola, L., and Bragge, J. (2004). Using the focus group method in software engineering: obtaining practitioner and user experiences. In ISESE, pages 271–280.

Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of psychology.

Magno, C., Felix, L., Lagoa, L., Rocha, L., and Albergaria, E. (2018). Md investigações: um jogo educacional aberto para auxiliar a aprendizagem de lógica. In SBIE.

Nik Ahmad, N. A. and Megat Sazali, P. N. N. (2021). Performing user acceptance test with system usability scale for graduation application. In ICSECS-ICOCSIM, pages 86–91.

O’Brien, M. (2003). Focus groups supporting effective product development joe langford and deana mcdonagh (editors). The Design Journal, 6(1):61–62.

SBC (2019). Educação superior em computação Estatísticas - 2019. Sociedade Brasileira de Computação. Disponível em: [link].

Silva, W., Gadelha, B., Steinmacher, I., and Conte, T. (2020). Towards an open repository for teaching software modeling applying active learning strategies. In ICSE-SEET, pages 162–172.

Sonego, A. H. S. and Behar, P. A. (2015). M-learning: Reflexões e perspectivas com o uso de aplicativos educacionais. In TISE, pages 521–526.

Widdows, R., Hensler, T. A., and Wyncott, M. H. (1991). The focus group interview: A method for assessing users’ evaluation of library service. College & Research Libraries, 52:352–359.
Published
2022-10-18
DIAS, Bruna; FINGER, Alice; SILVA, Williamson; DA SILVA, João Pablo. Avaliando a Aceitação de Aplicativos de Lógica Matemática Sob a Perspectiva de Docentes e Discentes. In: REGIONAL SCHOOL OF SOFTWARE ENGINEERING (ERES), 6. , 2022, Blumenau. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 121-130. DOI: https://doi.org/10.5753/eres.2022.227820.