Topcom: Two Decades of Promoting Competitive Programming Among Capixaba Students

  • Arthur T. Sampaio UFES
  • João Pedro C. Batista UFES
  • Vitor D. C. Gomes UFES
  • Ana Tereza R. S. Pereira UFES
  • Eduardo S. Saleme UFES
  • Sofia M. Sarcinelli UFES
  • Guilherme Augusto B. Amorim UFES
  • Matheus V. B. de Souza UFES
  • Rodrigo L. Guimarães UFES

Abstract


This article describes the trajectory of Topcom, a competitive programming tournament organized by students from the Tutorial Education Program (PET) of the Computer Engineering undergrad major at the Federal University of Espírito Santo (UFES). The goal is to discuss the importance of competitive programming in the field of computer science and the significant rise in other competitions within this sector. The paper analyzes Topcom’s history and growing relevance over the years, from its inception to its latest edition, as well as details the organization, structure, and realization, and, through an investigation of data collected from the last two edition, it highlights its contribution on promoting competitive programming within the academic community.

References

Alves, A. P. (2024). Caracterizando a estrutura de ensino para o desenvolvimento de habilidades para empregabilidade em ambientes de inovação. PhD thesis, Doutorado em Controladoria e Contabilidade, Universidade de São Paulo - Ribeirão Preto.

da Silva, A. L. L. and de Almeida, D. S. (2020). Maratona de programação 2018. Anais do XI Seminário Regional de Extensão Universitária da Região Centro-Oeste.

Fisher, M. and Cox, A. (2006). Gender and programming contests: Mitigating exclusionary practices. Informatics in Education 5.

Istiyowati, L. S., Syahrial, Z., and Muslim, S. (2020). Programmer’s competencies between industry and education. Universal Journal of Educational Research, 8(9A):10–15.

Joy, M. M. (2017). An investigation into gamification as a tool for enhancing recruitment process. Ideal Research.

Junior, S. S., Wacholski, T. V. S., Cruz, J. V. P., Veidz, F. V., Zancanaro, A., Marini, A., Witt, D. T., and Muchalski, F. J. (2018). Clube de programação - ifc/sbs. Anais da XI Mostra Nacional de Iniciação Científica e Tecnológica Interdisciplinar.

Mongan, J., Kindler, N. S., and Giguère, E. (2012). Programming interviews exposed: secrets to landing your next job. John Wiley & Sons.

Nunes, J. B., Escaliante, L. G. S., da Silva, L. L. M., and Penze, L. M. B. (2024). A primeira maratona feminina de programação do brasil: motivações para o desenvolvimento do projeto e relatos da primeira edição do evento. WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 18.

Pessoa, M. S. P., Tamayo, S. C., and Raiol, J. R. (2017). Aumento da participação feminina em competições de programação tecnológicas através da criação de grupos de treinamento e pesquisa. Anais do XXXVII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação.

Piekarski, A. E. T., Miazaki, M., Hild, T. A., Mulati, M. H., and Kikuti, D. (2015). A metodologia das maratonas de programação em um projeto de extensão: um relato de experiência. Anais dos Workshops do IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2015).

R. Raman, H. Vachharajani, K. A. (2018). Students motivation for adopting programming contests: Innovation-diffusion perspective. Education and Information Technologies, 23(5):1919–1932.
Published
2024-10-17
SAMPAIO, Arthur T. et al. Topcom: Two Decades of Promoting Competitive Programming Among Capixaba Students. In: REGIONAL SCHOOL OF INFORMATICS OF ESPÍRITO SANTO (ERI-ES), 9. , 2024, Vitória/ES. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 167-176. DOI: https://doi.org/10.5753/eries.2024.244720.