Teaching and Extension Actions with Maker Workshops: An Experience Report in Elementary School

  • Tiago Cardoso Ferreira IF GOIANO
  • Sara Luiz de Farias IF GOIANO
  • Matheus Rodrigues Alves IF GOIANO
  • Orlando Soares de Santana Filho IF GOIANO
  • Leandro Maciel IF GOIANO
  • Adriano Honorato Braga IF GOIANO
  • Ramayane Bonacin Braga IF GOIANO
  • Thalia Santos de Santana IF GOIANO

Abstract


This paper aims to describe initiatives based on maker culture, applied to primary school students through Virtual Reality, Robotics and 3D Printing workshops. The workshops were designed both to attract talent to technology and to encourage students to stay in technical areas through computing. The teaching and extension activities also involved the construction of prototypes and projects of their own, such as an automatic garbage can and a soil moisture monitoring system, which were able to integrate technology and learning through maker practice.
Keywords: maker culture, elementary school, virtual reality, robotics, 3D printing

References

Tori, A., Tori, R., & Nunes, F. (2020). Gamificação e imersão como elementos de engajamento para simuladores: uma proposta de aplicação em realidade virtual para a Odontologia. In Anais Estendidos do XXII Simpósio de Realidade Virtual e Aumentada, novembro 07, 2020, Evento Online, Brasil. SBC, Porto Alegre, Brasil, 9-10. DOI: 10.5753/svr_estendido.2020.12945.

Silva, F., Feitosa, R., Mello, H., Feitosa, J., & Marinus, N. (2024). Um Estudo de Caso sobre o Ensino da Robótica Educacional no Ensino Fundamental II. In Anais da XII Escola Regional de Computação do Ceará, Maranhão e Piauí, setembro 11, 2024, Parnaíba/PI, Brasil. SBC, Porto Alegre, Brasil, 51-60. DOI: 10.5753/ercemapi.2024.243358.

Marini, E. (2019) Entenda o que é o Movimento Maker e como ele chegou à educação, [link]

Oliveira, R., Santos, C., & Souza, E. (2018). Aplicação de Conceitos e Práticas de Atividades do Movimento Maker na Educação Infantil - Um Relato de Experiência para o Ensino Fundamental 1. In Anais do XXIV Workshop de Informática na Escola, outubro 28, 2018, Fortaleza, CE, Brasil. SBC, Porto Alegre, Brasil, 275-284. DOI: 10.5753/cbie.wie.2018.275.

Silva, A. W. S., Vilela, M. A. M., Ribeiro, P. E. O., Oliveira, R. F., & Santos, S. A. (2024). Metodologias Ativas na Educação: A Cultura Maker como Ferramenta de Aprendizagem. Revista Ilustração, 5(1), 3-10.
Published
2024-12-05
FERREIRA, Tiago Cardoso; DE FARIAS, Sara Luiz; ALVES, Matheus Rodrigues; DE SANTANA FILHO, Orlando Soares; MACIEL, Leandro; BRAGA, Adriano Honorato; BRAGA, Ramayane Bonacin; DE SANTANA, Thalia Santos. Teaching and Extension Actions with Maker Workshops: An Experience Report in Elementary School. In: REGIONAL SCHOOL ON INFORMATICS OF GOIÁS (ERI-GO), 12. , 2024, Ceres/GO. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 203-206. DOI: https://doi.org/10.5753/erigo.2024.4856.