Accessible Mobile Interface with Participatory Design: A Case Study with Children and Adolescents with Intellectual Disabilities from APAE in Serra Talhada
Abstract
Interfaces are present in everyday life, especially in mobile devices, but many fail to consider accessibility aspects. In this context, this study developed an intuitive and accessible interface for controlling a programmable mobile robot, designed for individuals with intellectual disabilities. Using the Application Development Method with Assistive Participatory Design Approach (DADPA), which involves the target audience in the development process, the team collaborated with individuals with intellectual disabilities and a group of specialists familiar with this audience. The participants evaluated the interface as useful and easy to use, highlighting its role in promoting accessibility and digital inclusion.References
Belarmino, G., Santos, A. P., Favini Chicaroni, B., Rocha, R., Goya, D., Rodriguez, C., and Brandão, A. (2020). Experiência do design participativo na prototipação de um aplicativo educacional de conteúdo acessível a pessoas com deficiência.
Costa, D. (2017). Desenvolvimento participativo de aplicativos para pessoa com paralisia cerebral utilizaando método dapda. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, volume 6, page 1384.
da Silva Solecki, I., Justen, K. A., Porto, J. V. A., von Wangenheim, C. A. G., Hauck, J. C. R., and Borgatto, A. F. (2020). Estado da prática do design visual de aplicativos móveis desenvolvidos com app inventor. Revista Brasileira de Informática na Educação, 28:30–47.
Daniele, A. F. (2023). Accessible interfaces for the development and deployment of robotic platforms. arXiv preprint arXiv:2305.09848.
de Araújo Camargo, L. S. and Fazani, A. J. (2014). Explorando o design participativo como prática de desenvolvimento de sistemas de informação. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, 5(1):138–150.
de Souza Fausto, I. R., Braz, R. M. M., and Leta, F. R. (2024). Projeto de robótica educacional inclusiva: Robô companheiro ev3. Revista Veritas de Difusão Científica, 5(2):1877–1921.
FREDERICO, J. C. C. and LAPLANE, A. L. F. d. (2020). Sobre a participação social da pessoa com deficiência intelectual. Revista Brasileira de Educação Especial, 26(3):465–480.
Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of psychology.
Melo, A., Piccolo, L. S. G., Ávila, I. M. A., and Tambascia, C. (2009). Usabilidade, acessibilidade e inteligibilidade aplicadas em interfaces para analfabetos, idosos e pessoas com deficiência. Anais do Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais, 9.
Pereira, P. H. (2022). Desenvolvimento de um jogo sério com o uso do design participativo.
Pereira, V., Rodrigues, M. E., Vasconcelos, P., and Marques, A. B. (2023). Utilizando design thinking no design de aplicativos educacionais para crianças autistas. Anais do Computer on the Beach, 14:280–287.
Petri, G., von Wangenheim, C. G., and Borgatto, A. F. (2019). Meega+: Um modelo para a avaliação de jogos educacionais para o ensino de computação. Revista Brasileira de Informática na Educação, 27(03):52–81.
Santos, R., Lopes, J., Silva, R., Souza, E., Silva, P., and Felix, Z. (2022). Currículo base para o ensino de pensamento computacional para pessoas com deficiência intelectual e múltipla: um relato de experiência com usuários da apae de serra talhada-pe. In Anais do XXX Workshop sobre Educação em Computação, pages 97–108, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Victorine, A., Wong, Z., Geilani, J., et al. (2004). Teddy bear hospital (tbh)–reducing children’s fear of doctors and hospital environment. Pediatrics, 110(3):e33.
Costa, D. (2017). Desenvolvimento participativo de aplicativos para pessoa com paralisia cerebral utilizaando método dapda. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, volume 6, page 1384.
da Silva Solecki, I., Justen, K. A., Porto, J. V. A., von Wangenheim, C. A. G., Hauck, J. C. R., and Borgatto, A. F. (2020). Estado da prática do design visual de aplicativos móveis desenvolvidos com app inventor. Revista Brasileira de Informática na Educação, 28:30–47.
Daniele, A. F. (2023). Accessible interfaces for the development and deployment of robotic platforms. arXiv preprint arXiv:2305.09848.
de Araújo Camargo, L. S. and Fazani, A. J. (2014). Explorando o design participativo como prática de desenvolvimento de sistemas de informação. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, 5(1):138–150.
de Souza Fausto, I. R., Braz, R. M. M., and Leta, F. R. (2024). Projeto de robótica educacional inclusiva: Robô companheiro ev3. Revista Veritas de Difusão Científica, 5(2):1877–1921.
FREDERICO, J. C. C. and LAPLANE, A. L. F. d. (2020). Sobre a participação social da pessoa com deficiência intelectual. Revista Brasileira de Educação Especial, 26(3):465–480.
Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of psychology.
Melo, A., Piccolo, L. S. G., Ávila, I. M. A., and Tambascia, C. (2009). Usabilidade, acessibilidade e inteligibilidade aplicadas em interfaces para analfabetos, idosos e pessoas com deficiência. Anais do Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais, 9.
Pereira, P. H. (2022). Desenvolvimento de um jogo sério com o uso do design participativo.
Pereira, V., Rodrigues, M. E., Vasconcelos, P., and Marques, A. B. (2023). Utilizando design thinking no design de aplicativos educacionais para crianças autistas. Anais do Computer on the Beach, 14:280–287.
Petri, G., von Wangenheim, C. G., and Borgatto, A. F. (2019). Meega+: Um modelo para a avaliação de jogos educacionais para o ensino de computação. Revista Brasileira de Informática na Educação, 27(03):52–81.
Santos, R., Lopes, J., Silva, R., Souza, E., Silva, P., and Felix, Z. (2022). Currículo base para o ensino de pensamento computacional para pessoas com deficiência intelectual e múltipla: um relato de experiência com usuários da apae de serra talhada-pe. In Anais do XXX Workshop sobre Educação em Computação, pages 97–108, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Victorine, A., Wong, Z., Geilani, J., et al. (2004). Teddy bear hospital (tbh)–reducing children’s fear of doctors and hospital environment. Pediatrics, 110(3):e33.
Published
2025-07-20
How to Cite
PEREIRA, Luis Henrique S.; SOUZA, Ellen; BATISTA, Carlos A.; SANTOS, Ednaele M. L..
Accessible Mobile Interface with Participatory Design: A Case Study with Children and Adolescents with Intellectual Disabilities from APAE in Serra Talhada. In: PROCEEDINGS OF INNOVATION, DEVELOPMENT, EDUCATION, AND INCLUSION WORKSHOP WITH MAKER ACTIVITIES (IDEIA), 1. , 2025, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 97-106.
DOI: https://doi.org/10.5753/ideia.2025.8882.