FLOSS and digital inclusion in Brazil: a literature review

Resumo


This article is the first part of a broad research on digital inclusion policies in Brazil. In particular, this research aims to find out how free and open source software (FLOSS) has been used in digital inclusion actions. To support this work, we conducted a literature review, with no starting date limit, searching for scientific production that relates digital inclusion with the concepts of free software or open source software. We found 66 works, published between 2003 and 2022, which include journal articles, conference papers, bachelor, specialist and master dissertations, doctoral theses and books. These papers were produced by authors from 37 different research institutions, within 28 programs or courses. It was possible to highlight some categories in this preliminary analysis, such as accessibility, policies, and “telecentros” (community technological centers), but a deeper analysis is needed to better understand the contributions of this scientific production.

Palavras-chave: bibliographic review, digital inclusion, free software, open source software, social inclusion

Referências

SILVEIRA, Sérgio Amadeu da. CASSINO, João. Software Livre e Inclusão Digital. São Paulo: Conrad Editora do Brasil, 2003.

BRASIL. Do Eletrônico ao Digital. [link]. Accessed on 15 sep. 2022.

MORI, Cristina Kiomi. Políticas públicas para inclusão digital no Brasil: aspectos institucionais e efetividade em iniciativas federais de disseminação de telecentros no período 2000-2010. [link]. Accessed on 15 sep. 2022.

FREE SOFTWARE FOUNDATION. What is Free Software? https://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html.en. Accessed on 15 sep. 2022.

OPEN SOURCE INITIATIVE. The Open Source Definition. https://opensource.org/osd. Accessed on 15 sep. 2022.

STALLMAN, Richard. FLOSS and FOSS. [link]. Accessed on 15 sep. 2022.

SANTOS, Liane Baqueiro dos. O uso do Software Livre na Redução da Exclusão Digital. http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/reinfo/article/view/137. Accessed on 19 out. 2022.

OLIVEIRA, Donizete Moreira de. TICS na formação dos agentes comunitários de saúde: avaliação dos participantes em curso na modalidade a distância. [link]. Accessed on 19 out. 2022.

ROCHA, Telma Brito. O Plano de Aula para Educação On-line na Pandemia de Covid-19. https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1460. Accessed on 19 out. 2022.

ABDALLA, Débora. Cultura Digital na Perspectiva do Projeto Onda Solidária de Inclusão Digital. https://repositorio.ufba.br/handle/ri/27542. Accessed on 19 out. 2022.

ABDALLA, Débora. Onda Digital: A Universidade protagonizando a Inclusão Digital. https://repositorio.ufba.br/handle/ri/27229. Accessed on 19 out. 2022.

FRANCO, Jorge Ferreira. CRUZ, Sandra Regina da. LOPES, Roseli de Deus. Débora. Computer graphics, interactive technologies and collaborative learning synergy supporting individuals' skills development. https://dl.acm.org/doi/10.1145/1179295.1179338. Accessed on 19 out. 2022.

FRANCO, Jorge Ferreira. LOPES, Roseli de Deus. Débora. Three-dimensional digital enviroments and computer graphics influencing K-12 individuals' digital literacy development and interdisciplinary lifelong learning. https://dl.acm.org/doi/10.1145/1666611.1666626. Accessed on 19 out. 2022.

OLIVEIRA, Luisa Xavier de. Software livre: por uma política pública de formação e inclusão digital. https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/37690. Accessed on 19 out. 2022.

OLIVEIRA, Luisa Xavier de. Política Formação de Professores e Inclusão Digital: o Uso do Software Livre. [link]. Accessed on 19 out. 2022.

ALVES, Daniel Domingues. Acessibilidade no Desenvolvimento de Software Livre. https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/1030. Accessed on 19 out. 2022.

BOCHNIA, Bruna Amanda. Acessibilidade no âmbito do ensino a distância: uma análise da plataforma Moodle de ensino nos cursos do ensino superior. https://riut.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20146. Accessed on 19 out. 2022.

PEREIRA, Glaucia Medianeira Coelho. Integração do ambiente virtual de ensino-aprendizagem moodle no ensino médio politécnico. https://repositorio.ufsm.br/handle/1/13966. Accessed on 19 out. 2022.

EBERLIN, Samer. O Software Livre como Alternativa para a Inclusão Digital do Deficiente Visual. http://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/366573. Accessed on 19 out. 2022.

NEMER, David. Rethinking Digital Inequalities: the Experience of the Marginalized in Community Technology Centers. [link]. Accessed on 24 sep. 2022.

COELHO, Fabiana Alves. Qualificação de monitores de telecentros Porto Alegre: uma análise da experiência realizada pela FABICO/UFRGS. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/67823. Accessed on 19 out 2022.

AUN, Marta Pinheiro. CÂMARA, Mauro Araújo. David. A inserção social através de telecentros: notas de pesquisa. https://brapci.inf.br/index.php/res/v/93952. Accessed on 19 out. 2022.

POCRIFKA, Dagmar Heil. Inclusão Digital nas Políticas Públicas para Formação de Professores em Pernambuco. [link]. Accessed on 20 out. 2022.

SANCHES, Wilken David. A guerra pelo monopólio do conhecimento: o Movimento do Software Livre, as políticas culturais e o debate em torno dos direitos autorais. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/3564. Accessed on 20 out. 2022.

CARVALHO, Ricardo Ferreira de. Políticas públicas para o software livre na Educação Superior : o uso do programa Scribus no curso de Jornalismo da Universidade Federal de Uberlândia. [link]. Accessed on 20 out. 2022.
Publicado
02/11/2022
Como Citar

Selecione um Formato
LISBOA, Flávio Gomes da Silva. FLOSS and digital inclusion in Brazil: a literature review. In: CONGRESSO LATINO-AMERICANO DE SOFTWARE LIVRE E TECNOLOGIAS ABERTAS (LATINOWARE), 19. , 2022, Evento Híbrido. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 50-55. DOI: https://doi.org/10.5753/latinoware.2022.228036.