Intelligent Tutoring System applied to Breast Cancer
Abstract
This article presents an Intelligent Tutoring System (ITS) applied to Oncology in order to help experts and students of this area on the teaching of human anatomy. Integrated into a Medical Simulation Environment (MSE), this ITS is intended to provide a didactic help by an interactive and dynamic haptic interface to the understanding of the explanations and practical applications needed to the respective domain of knowledge.
References
Barreto, J. M. (2002). Introdução às Redes Neurais Artificiais. UFSC.
Bittencourt, G. Inteligência Artificial Ferramentas e Teorias. (2006). Ed. UFSC.
Brasil, L. M. (2008). Informática em Saúde. Taguatinga e Londrina: Universa e Eduel, v. 1. 600 p.
Carbonell, J. R. (1970). AI in CAI: an artificial intelligence approach to computer assisted instruction. IEEE Transactions on Man Machine Systems, [s.l.], v.11, n.4.
Curilem, G. M. S, de Azevedo, F. M & Ferneda, E. (2008). Inteligência Artificial no Apoio à Educação em Saúde. In BRASIL, L. M. (Ed.). Informática em Saúde (255-271). Taguatinga e Londrina: Universa e Eduel. V. 1, 600 p.
Curilem, G. M. S., Barbosa, A. R. & de Azevedo, F. M. (2007). Intelligent tutoring systems: Formalization as automata and interface design using neural networks. ScienceDirect. Computers & Education 49, 545-561.
Curilem, G. M. S. (2002). Metodologia para a Construção de Interfaces Adaptáveis em Sistemas Tutores Inteligentes. Tese de Doutorado. Florianópolis. UFSC.
Force Dimension. (2012). Force Dimension Haptic Devices. Disponível em [link]. Acesso em 2012-03-01.
Freedman, R. (2000). What is an Intelligent Tutoring System? Published in Intelligence 11(3): pp. 15-16.
GLOBOCAN (2008). Section of Cancer Information (IARC). [link]. Acessado em 02/04/2012.
Haykin, S. (2001). Redes Neurais Princípios e Prática. Ed. Bookman.
INCA. (2011). Instituto Nacional de Câncer José de Alencar Gomes da Silva/ Ministério da Saúde. Estimativa 2012: Incidência de Câncer no Brasil. Rio de Janeiro.
Mauerberg-deCastro, E., De Paula, A. I., Tavares, C. P. & Moraes, R. (2004). Orientação Espacial em Adultos com Deficiência Visual: Efeitos de um Treinamento de Navegação. Psicologia: Reflexão e Crítica, 17(2), pp. 199-210.
Melo, J. S. S., Brasil, L. M., Ferneda, E., Balaniuk, R., Costa, E. de B., Bitencourt, I. & Rocha, L. (2007). Uso da Realidade Virtual em Sistemas Tutores Inteligentes Destinados ao Ensino de Anatomia Humana. XVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE). Mackenzie.
Melo, J. S. S., Brasil, L. M., Panerai, C. E. B. & da Silva, A. P. B. (2011). Integração da Interface Phantom ao Sistema Tutor Inteligente para o Ambiente de Simulação Médica. Revista Brasileira de Engenharia Biomédica, V. 27, N 2, p. 98-109.
Rezende, S. O. (2003). Sistemas Inteligentes: Fundamentos e Aplicações. Ed. Manole. São Paulo, SP.
Strauss, E. (1999). Feeling the Future. In: Scientific American Presents – Your New Senses, Scientific American Digital.
Urretavizcaya, L. M. (2001). Sistemas Inteligentes em el âmbito de la educación. Revista Iberoamericana de Inteligência Artificial. Nº 12, p.5-12.
Vanlehn, K. (2006). The Behavior of Tutoring Systems. Artificial Intelligence in Education, V. 16, N3, pp. 227-265.
Wenger, E. (1987). Artificial Intelligence and Tutoring Systems. Los Altos, CA: Morgan Kaufmann.
Woolf, B. P. (2008). Building Intelligent Interactive Tutors: Student-Centered Strategies for Revolutionizing e-Learning. Morgan Kaufmann.
