Serious Game for torticollis treatment
Abstract
This work shows the implementation of a rehabilitation Digital Game (Rehabilitation Serious Game) developed in Augmented Reality in order to achieve the therapeutic procedures for treatment of torticollis, where the user patient can enjoy the virtual environment while doing rehabilitation exercises. This work shows only the techniques and methods of computational implementation.References
PIRON, L., TONIN, P., PICCIONE, F., IAIA, V., TRIVELLO, E., AND DAM. M. “Virtual environment training therapy for arm motor rehabilitation”, in Presence, Vol. 14 p. 732-740, 2005.
CHRISTIAN GEIGER, CHRISTIAN REIMANN, JÖRG STÖCKLEIN, E VOLKER PAELKE, “JARToolKit – A Java Binding for ARToolKit”, Proceedings of the Augmented Reality ToolKit Workshop, Darmstadt, 5 pp., 29 de Setembro, 2002
EDDER REDDER, Infográfico "Saúde é vida" – “O que é um torcicolo” Disponível em [link], 2005 (acesso em fevereiro de 2011)
"Abordagens práticas de Realidade Virtual e Aumentada", In: SVR 2009 IX Symposium on Virtual and Augmented Reality, Porto Alegre, maio 2009.
ANDEW J. STAPLETON, "Serious Games: Serious Opportunities", Swinburne University of Technology, Hawthorn, Australia, 2004
RIVA, GIUSEPPE; MANTOVANI, FABRIZIA; GAGGIOLI, ANDREA." Presence and rehabilitation: toward second-generation virtual reality applications in neuropsychology". In: Journal of NeuroEngineering and Rehabilitation, 2004.
GILDA APARECIDA DE ASSIS, ANA GRASIELLE DIONÍSIO CORREA, CÍCERO JOSE NUNES, ROSELI DE DEUS LOPES. "Neuror: Sistema de Realidade Aumentada para Reabilitação Física de Pacientes Vítimas de Acidente Vascular Encefálico", Escola Politécnica, Universidade de São Paulo, Brasil
LIMA, J. P. S. do M.; LIMA, A. S. do M.; TEICHRIEB, V.; KELNER, J.; MOURA FILHO, A. G. de. “ARPhysio: Usando Realidade Aumentada para Análise do Movimento Humano.” In: III Workshop de Realidade Aumentada, Rio de Janeiro, RJ, Brasil, Setembro 2006.
CHRISTIAN GEIGER, CHRISTIAN REIMANN, JÖRG STÖCKLEIN, E VOLKER PAELKE, “JARToolKit – A Java Binding for ARToolKit”, Proceedings of the Augmented Reality ToolKit Workshop, Darmstadt, 5 pp., 29 de Setembro, 2002
EDDER REDDER, Infográfico "Saúde é vida" – “O que é um torcicolo” Disponível em [link], 2005 (acesso em fevereiro de 2011)
"Abordagens práticas de Realidade Virtual e Aumentada", In: SVR 2009 IX Symposium on Virtual and Augmented Reality, Porto Alegre, maio 2009.
ANDEW J. STAPLETON, "Serious Games: Serious Opportunities", Swinburne University of Technology, Hawthorn, Australia, 2004
RIVA, GIUSEPPE; MANTOVANI, FABRIZIA; GAGGIOLI, ANDREA." Presence and rehabilitation: toward second-generation virtual reality applications in neuropsychology". In: Journal of NeuroEngineering and Rehabilitation, 2004.
GILDA APARECIDA DE ASSIS, ANA GRASIELLE DIONÍSIO CORREA, CÍCERO JOSE NUNES, ROSELI DE DEUS LOPES. "Neuror: Sistema de Realidade Aumentada para Reabilitação Física de Pacientes Vítimas de Acidente Vascular Encefálico", Escola Politécnica, Universidade de São Paulo, Brasil
LIMA, J. P. S. do M.; LIMA, A. S. do M.; TEICHRIEB, V.; KELNER, J.; MOURA FILHO, A. G. de. “ARPhysio: Usando Realidade Aumentada para Análise do Movimento Humano.” In: III Workshop de Realidade Aumentada, Rio de Janeiro, RJ, Brasil, Setembro 2006.
Published
2011-07-19
How to Cite
PAULO, Jean Vitor de; LOPES, Luis Fernando Braga.; DIAS JR, José Barbosa; DAMASCENO, Eduardo Filgueiras.
Serious Game for torticollis treatment. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING APPLIED TO HEALTH (SBCAS), 11. , 2011, Natal/RN.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2011
.
p. 1928-1931.
ISSN 2763-8952.
