A Didactic Sequence Proposal for the 2nd Grade of Elementary School with Unplugged Computing for Computational Thinking Practice
Abstract
We propose a didactical sequence exploring the areas of Computer Science, Geography, Math and Portuguese, combining interdisciplinary skills that are present in the Brazilian Computer Science Standards for Basic Education, and the National Common Curricular Base. The target audience includes students in the 2nd year of Elementary School. The theoretical framework involves computational thinking and computer science unplugged in order to carry out the proposed activities.
References
BRACKMANN, Christian Puhlmann. Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica. 2017. Tese (Doutorado) Universidade Federal do Rio Grande do Sul, [s. l.], 2017. Disponível em: [link]. Acesso em: 18 mar. 2024.
BRASIL, Ministério da Educação. Anexo ao Parecer CNE/CEB n° 2/2022. Normas sobre Computação na Educação BásicaComplemento à Base Nacional Comum Curricular. 2022. Disponível em: [link]. Acesso em: 18 mar. 2024.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: [link]. Acesso em: 18 mar. 2024.
RESNICK, Mitchel. Jardim de infância para a vida toda: por uma aprendizagem criativa, mão na massa e relevante para todos. Porto Alegre: Penso Editora, 2020.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Penso Editora, 1998.
