Computational Thinking And Portuguese Language: Didactic Sequence Proposal for the 7th Grade of Elementary School

  • Gilvan de Oliveira Vilarim IFRJ
  • Deusiane Braga Oliveira IFRJ
  • Mayara Michelle Barroso da Silva IFRJ
  • Bruno Carlos da Cunha Costa IFRJ

Abstract


We propose a didactic sequence that presents interdisciplinary activities between computational thinking and digital narratives for the Brazilian 7th year of Elementary School, crossing skills related to Computer Science and Portuguese. Scratch software is presented as a digital tool to practice concepts in both areas.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Anexo ao Parecer CNE/CEB n° 2/2022. Normas sobre Computação na Educação Básica - Complemento à Base Nacional Comum Curricular. 2022. Disponível em: [link]. Acesso em: 29 mar. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: [link]. Acesso em: 29 mar. 2024.

FAZENDA, I. C. A. (org.). Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, p. 33-35, 2011.

FRANÇA, J. B. dos S.; SABURIDO, B.; DIAS, A. F. S. Desenvolvendo o Pensamento Computacional por meio de histórias: uma estratégia para docentes do ensino básico. X Jornada de Atualização em Informática na Educação (JAIE 2022), 2022.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1993.

LAVOR, O. P.; OLIVEIRA, E. A. G. Grandezas proporcionais: sequência didática na formação inicial de professores. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 10, n. 1, p. e22014, 2022.

MIQUELANTE, M. A. et al. As modalidades da avaliação e as etapas da sequência didática: articulações possíveis. Trabalhos em Linguística Aplicada, [s. l.], v. 56, n. 1, p. 259–299, 2017.

PRERADOVIC, N. M.; LESIN, G.; BORAS, D. Introduction of digital storytelling in preschool education: a case study from Croatia. Digital Education Review, p. 94-105, 2016.

RIBEIRO, L. et al. Diretrizes da Sociedade Brasileira de Computação para o ensino de Computação na Educação Básica. [S. l.]: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. Disponível em: [link]. Acesso em: 29 mar. 2024.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Penso, 1998.
Published
2024-03-13
VILARIM, Gilvan de Oliveira; OLIVEIRA, Deusiane Braga; SILVA, Mayara Michelle Barroso da; COSTA, Bruno Carlos da Cunha. Computational Thinking And Portuguese Language: Didactic Sequence Proposal for the 7th Grade of Elementary School. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING IN BASIC EDUCATION (SBC-EB), 1. , 2024, Porto Alegre/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 40-44. DOI: https://doi.org/10.5753/sbceb.2024.1662.