Computational Thinking And Portuguese Language: Didactic Sequence Proposal for the 7th Grade of Elementary School
Abstract
We propose a didactic sequence that presents interdisciplinary activities between computational thinking and digital narratives for the Brazilian 7th year of Elementary School, crossing skills related to Computer Science and Portuguese. Scratch software is presented as a digital tool to practice concepts in both areas.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: [link]. Acesso em: 29 mar. 2024.
FAZENDA, I. C. A. (org.). Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, p. 33-35, 2011.
FRANÇA, J. B. dos S.; SABURIDO, B.; DIAS, A. F. S. Desenvolvendo o Pensamento Computacional por meio de histórias: uma estratégia para docentes do ensino básico. X Jornada de Atualização em Informática na Educação (JAIE 2022), 2022.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1993.
LAVOR, O. P.; OLIVEIRA, E. A. G. Grandezas proporcionais: sequência didática na formação inicial de professores. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 10, n. 1, p. e22014, 2022.
MIQUELANTE, M. A. et al. As modalidades da avaliação e as etapas da sequência didática: articulações possíveis. Trabalhos em Linguística Aplicada, [s. l.], v. 56, n. 1, p. 259–299, 2017.
PRERADOVIC, N. M.; LESIN, G.; BORAS, D. Introduction of digital storytelling in preschool education: a case study from Croatia. Digital Education Review, p. 94-105, 2016.
RIBEIRO, L. et al. Diretrizes da Sociedade Brasileira de Computação para o ensino de Computação na Educação Básica. [S. l.]: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. Disponível em: [link]. Acesso em: 29 mar. 2024.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Penso, 1998.
