Correlated Skills Between Computational Thinking and Geometric Thinking for the 6th Grade of Elementary School

  • Ronaldo da Silva Tavares IFRJ
  • Patrícia da Silva Tavares IFRJ
  • Gilvan de Oliveira Vilarim IFRJ

Abstract


We propose an analysis of skills related to Mathematics and Computer Science for the 6th year of Brazilian Elementary School, identifying common competences. We also present an example of an activity involving correlated concepts about Geometric Thinking and Computational Thinking.

References

Albuquerque, E. S. C. (2017); “Geometria e Arte: uma proposta metodológica para o Ensino de Geometria no Sexto Ano”. 143 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Instituto de Matemática, Programa de PósGraduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Alagoas, Maceió.

Brackmann, C. P. (2017) “Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica”. 226 f. Tese de Doutorado - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

BRASIL. Ministério da Educação. (2022) “Anexo ao Parecer CNE/CEB n° 2/2022. Normas sobre Computação na Educação Básica - Complemento à Base Nacional Comum Curricular”. Brasília. Disponível em: [link]. Acesso em: 29 mar. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. (2018) “Base Nacional Comum Curricular – Ensino Fundamental.” Brasília. Disponível em: [link]. Acesso em: 29 mar. 2024.

Ferreira, C. E.; Ribeiro, L.; Cavalheiro, S. A. C. (2019) “Pensamento Computacional” - Revista Computação Brasil. SBC, Porto Alegre – RS, n. 41, pp. 10 12.

Kaleff, A. M. M. R. (2016) “Novas tecnologias no ensino da matemática: tópicos em ensino de geometria”. 2ª ed. CEAD / UFF.
Published
2024-03-13
TAVARES, Ronaldo da Silva; TAVARES, Patrícia da Silva; VILARIM, Gilvan de Oliveira. Correlated Skills Between Computational Thinking and Geometric Thinking for the 6th Grade of Elementary School. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING IN BASIC EDUCATION (SBC-EB), 1. , 2024, Porto Alegre/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 45-49. DOI: https://doi.org/10.5753/sbceb.2024.1664.