Computing and society: a didactic sequence for mediation in high school

  • Yuri Bastos Wanderley IFBA

Abstract


This expanded summary aims to present a didactic sequence focused on the mediation/construction of BNCC-Computação skills related to the implications and appropriations of computing in contemporary society, for/with high school students. To this end, it proposes a series of activities that aim to enhance a critical perception of this phenomenon, through contextualized pedagogical practices of conversation and collaborative hypermedia production.

References

Brasil (2022). Ministério da Educação. “Complemento à Base Nacional Comum Curricular (BNCC) – Computação”. Brasília.

Freenet (2016). Direção: Pedro Ekman. Brasil. O Dilema das Redes (2020). Direção: Jeff Orlowski. Estados Unidos.

Wanderley, Yuri Bastos (2017). “Apropriações tecnológicas no ensino e aprendizagem : as experiências dos educadores da Rede Anísio Teixeira.” Dissertação (mestrado) - Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Educação. Salvador.

Wanderley, Yuri Bastos (2023). “Apropriações tecnológicas nas práticas docentes: compreensões propositivas de atos de currículo em rede”. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador.
Published
2024-03-13
WANDERLEY, Yuri Bastos. Computing and society: a didactic sequence for mediation in high school. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING IN BASIC EDUCATION (SBC-EB), 1. , 2024, Porto Alegre/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 50-54. DOI: https://doi.org/10.5753/sbceb.2024.1670.