List War: a playful and gamified approach to teaching the list data structure in Basic Education
Abstract
The present work aims to present and discuss a playful and gamified approach that allows the introduction of the main concepts and operations that permeate lists, such as removal, addition and ordering. It is based on a simple card game, which can be easily applied in the classroom, without requiring large resources.References
Adolfo Moreira, J. and Marques Monteiro, W. (2018). O uso da computação desplugada em um contexto de gamificação para o ensino de estrutura de dados. Revista Novas Tecnologias na Educação, 16(2):546–555.
Barbosa, H. S., Silva, F. F., Campano Junior, M. M., and Aylon, L. B. R. (2023). Jogo educativo no ensino de estrutura de dados: aliando educação 5.0, gamificação e storytelling. In SBGames (Brazilian Symposium on Computer Games and Digital Entertainment), Rio Grande RS.
BRASIL (2018). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018.
BRASIL (2022). BNCC Computação Complemento. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação.
Ribeiro, L., Foss, L., and Carvalheiro, S. (2019). Pensamento computacional: Fundamentos e integração na educação básica. In VIII Jornada de Atualização em Informática na Educação, pages 25–63. SBC.
Silva, F. G. M. (2020). Practical methodology for the design of educational serious games. Information, 11(1).
Barbosa, H. S., Silva, F. F., Campano Junior, M. M., and Aylon, L. B. R. (2023). Jogo educativo no ensino de estrutura de dados: aliando educação 5.0, gamificação e storytelling. In SBGames (Brazilian Symposium on Computer Games and Digital Entertainment), Rio Grande RS.
BRASIL (2018). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018.
BRASIL (2022). BNCC Computação Complemento. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação.
Ribeiro, L., Foss, L., and Carvalheiro, S. (2019). Pensamento computacional: Fundamentos e integração na educação básica. In VIII Jornada de Atualização em Informática na Educação, pages 25–63. SBC.
Silva, F. G. M. (2020). Practical methodology for the design of educational serious games. Information, 11(1).
Published
2024-03-13
How to Cite
VIEGAS, Fabrício B.; CAVALHEIRO, Simone A. C.; ABREU, Luize V.; CRUZ, Vinicius G..
List War: a playful and gamified approach to teaching the list data structure in Basic Education. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING IN BASIC EDUCATION (SBC-EB), 1. , 2024, Porto Alegre/RS.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 75-79.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbceb.2024.1681.
