Problem-Solving In Trigonometry In Light Of The Pillars Of Computational Thinking

  • Bruno Costa IFRJ
  • Gilvan Vilarim IFRJ
  • Daniele Silva IFRJ

Abstract


Computational Thinking can be defined as the human ability to understand and solve problems using fundamental concepts from Computer Science. Its development promotes important skills for various fields of knowledge, such as persistence, tolerance of ambiguity, communication, and confidence. However, research has found that both teachers and students in Brazil still use computing solely as a basic tool or apply very introductory concepts in teaching-learning processes. The aim of this work is to understand how Computational Thinking can assist in solving trigonometry problems.

References

BEZERRA, G. et al. Ensino de computação no ensino médio utilizando técnicas da Computação Desplugada: um relato de experiência. Anais do II Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+ E 2017).

CODE.ORG. UNPLUGGED Computational Thinking. Basic lesson time includes activity only. Introductory and Wrap-Up suggestions can be used to delve deeper when time allows. Disponível em [link] Acesso em: 01 maio 2021.

CSIZMADIA, A.; CURZON, P.; DORLING, M.; et al. Computational thinking A guide for teachers. 2015. Computing At School (CAS).

GERALDES, W. B. et al. O Pensamento Computacional no Ensino Profissional e Tecnológico. Anais dos Workshops do VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação, em 27 out. 2017.

GROVER, S.; PEA, R. Computational Thinking in K-12: A Review of the State of the Field. Educational Researcher, v. 42, n. 1, p. 38–43, 2013.

LIUKAS, L. Hello Ruby: adventures in coding. Feiwel & Friends, 2015.

PEREIRA, A. C.; FRANCO, M. E. Desenvolvendo o pensamento computacional no ensino fundamental com Arduino e Scratch. Anais do Encontro Nacional de Computação dos Institutos Federais (ENCompIF). Anais...Sociedade Brasileira de Computação SBC, 26 jul. 2018

PIRES, F. et al. Incentivos lúdicos ao desenvolvimento do Pensamento Computacional no Ensino Médio: aprendendo a programar. Anais dos Workshops do VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2019).

RODRIGUES, V. F. Uso do software Geogebra no ensino da trigonometria do ensino médio. 2017.

SBC. A Computação como Ciência Básica. Revista Computação Brasil, 2011.

SORMANI JUNIOR, C. Um estudo exploratório sobre o uso da informática na resolução de problemas trigonométricos. 2006. 226 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2006.

WING, J. M. Computational thinking Communications of the ACM, 1 mar. 2006. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 jun. 2020.
Published
2024-03-13
COSTA, Bruno; VILARIM, Gilvan; SILVA, Daniele. Problem-Solving In Trigonometry In Light Of The Pillars Of Computational Thinking. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING IN BASIC EDUCATION (SBC-EB), 1. , 2024, Porto Alegre/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 96-100. DOI: https://doi.org/10.5753/sbceb.2024.1690.