Text analysis and research supported by AI: pedagogical proposal for the development of informational competencies
Abstract
This paper proposes a pedagogical activity of processing, synthesizing and searching textual documents using an Artificial Intelligence (AI) tool, which aims to work on informational skills during High School. It adopts as its methodologic and theorical references the reflections about the use of AI tools in education, using resources such as multimedia projector and computers, considering practical activities in order to promote the efficient use of technological tools and qualify the usual educational practices in our teaching system.
References
Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
Brasil. (2022). Ministério da Educação. Computação – Complemento à Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC.
Irigaray, Hélio Arthur Reis; Stoker, Fabricio. (2023). ChatGPT: um museu de grandes novidades. Cadernos EBAPE.BR, v. 21, n. 1, p. 88776. Disponível em: [link]. Acesso em 18 nov. 2023
Machado, João Luís de Almeida. (2021). Inteligência Artificial e Educação. Alfenas: UNIFAL – MG. Disponível em: [link] Acesso em 24 out. 2023.
Neves, Marcos; Holmes, Wayne. (2020). Ia Na Educação: Oportunidades E Preocupações. Formação no Contexto do Pensamento Computacional, da Robótica e da Inteligência Artificial na Educação. São Luiz: EDUFMA. Disponível em: [link] Acesso em 24 out. 2023.
OpenAI. ChatPDF GmbH. Disponível em: [link]
Saint-Exupéry, Antoine de. (2009). O pequeno príncipe. Rio de Janeiro, Editora Agir.
Weni. (2023). Prompts para ChatGPT: conheça os tipos e crie conversas inteligentes. 10 de maio de 2023. Disponível em [link]. Acesso em 18 nov. 2023.
