Text analysis and research supported by AI: pedagogical proposal for the development of informational competencies

  • Luan Fabrício Silva UFRPE
  • Felipe de Brito Lima UFRPE
  • Jeneffer Ferreira UFRPE
  • Sônia V. Alves França UFRPE
  • Juliana R. Basto Diniz UFRPE

Abstract


This paper proposes a pedagogical activity of processing, synthesizing and searching textual documents using an Artificial Intelligence (AI) tool, which aims to work on informational skills during High School. It adopts as its methodologic and theorical references the reflections about the use of AI tools in education, using resources such as multimedia projector and computers, considering practical activities in order to promote the efficient use of technological tools and qualify the usual educational practices in our teaching system.

References

Boff, Leonardo. (2020). Todo ponto de vista é a vista de um ponto. Jornada Pedagógica. Bahia. Disponível em: [link]. Acesso em 13 nov. 2023.

Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

Brasil. (2022). Ministério da Educação. Computação – Complemento à Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC.

Irigaray, Hélio Arthur Reis; Stoker, Fabricio. (2023). ChatGPT: um museu de grandes novidades. Cadernos EBAPE.BR, v. 21, n. 1, p. 88776. Disponível em: [link]. Acesso em 18 nov. 2023

Machado, João Luís de Almeida. (2021). Inteligência Artificial e Educação. Alfenas: UNIFAL – MG. Disponível em: [link] Acesso em 24 out. 2023.

Neves, Marcos; Holmes, Wayne. (2020). Ia Na Educação: Oportunidades E Preocupações. Formação no Contexto do Pensamento Computacional, da Robótica e da Inteligência Artificial na Educação. São Luiz: EDUFMA. Disponível em: [link] Acesso em 24 out. 2023.

OpenAI. ChatPDF GmbH. Disponível em: [link]

Saint-Exupéry, Antoine de. (2009). O pequeno príncipe. Rio de Janeiro, Editora Agir.

Weni. (2023). Prompts para ChatGPT: conheça os tipos e crie conversas inteligentes. 10 de maio de 2023. Disponível em [link]. Acesso em 18 nov. 2023.
Published
2024-03-13
SILVA, Luan Fabrício; LIMA, Felipe de Brito; FERREIRA, Jeneffer; FRANÇA, Sônia V. Alves; DINIZ, Juliana R. Basto. Text analysis and research supported by AI: pedagogical proposal for the development of informational competencies. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING IN BASIC EDUCATION (SBC-EB), 1. , 2024, Porto Alegre/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 111-115. DOI: https://doi.org/10.5753/sbceb.2024.1701.