Unplugged Computing and the National Common Curricular Base: A Productive Dialogue for 21st Century Education
Abstract
This paper addresses unplugged computing as an innovative and accessible alternative in education, focusing on practical strategies aligned with the National Common Curricular Base (BNCC). Recognizing the connectivity challenges faced by many educational institutions, it highlights that unplugged computing overcomes these challenges and transforms education, promoting more meaningful learning aligned with the demands of the 21st century. The study highlights a pilot project with proposed activities carried out during the Edutec Day at the Limoeiro campus, demonstrating its effectiveness in a real context, and emphasizes the possibility of expanding this proposal to other educational contexts.
References
da Cruz, M. E. K., Marques, S. G., & Oliveira, W. (2021). Desenvolvimento e avaliação de material didático desplugado para o ensino de computação na educação básica.
Revista Brasileira de Informática na Educação, 29, 160-187.
Ministério da Educação. (s.d.). Tabelas de Ensino de Computação - BNCC [Documento oficial]. Recuperado em 7 de fevereiro de 2024 de [link].
Santos, A.C.G., do Nascimento, I.M., & Oliveira, W. (2023). Da BNCC à BNCC Computação: Histórico, Afinidades e Desafios na Implementação de um Currículo Único. In: Anais Estendidos do III Simpósio Brasileiro de Educação em Computação. SBC, p. 52-53.
Sokolonski, A.C., de Sá, A.S., & de Araújo Macêdo, R.J. (2021). Uma Revisão Sobre a Formação Docente para o Ensino-Aprendizagem do Raciocínio Computacional no Brasil. In: Anais do XXIX Workshop sobre Educação em Computação. SBC, p. 438-447.
