Educational Robotics Practice in Religious Education: timeline construction
Abstract
This article presents a proposal for an activity inspired by a report of experience with students of the 6th grade of Elementary School - Final Years, a school of the municipal public network of Natal. Among the objectives of the activity is the use of educational robotics in the Religious Education class to develop the skills and abilities of Computing: complement of BNCC. To do so, students used an Arduino kit to build a Timeline. At the end of the practice it is evident how the moment makes the class dynamic and promotes engagement among students. Thus, it is observed that the use of technological resources can contribute to learning and engagement during pedagogical moments.References
ALVES, M. J.; et al. Ferramentas digitais como recurso criativo para ensino e aprendizagem nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Nuevas Ideas en Informática Educativa. v. 17, p.552-557. Santiago de Chile, 2023.
BATES, Tony. Educar na era digital: design, ensino e aprendizagem. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: 2018. Disponível em: [link].
BRASIL. Computação: complemento à BNCC (2023). [link]
BURLAMAQUI, A. A. R. S. S. Experiências de formação de professores em robótica educacional. Revista Tecnologias na Educação. ano 8, v. 16, set, 2016.
CAMPOS, Lygia Vallo e; SCHMITT, Juliana Campos; JUSTI, Francis Ricardo dos Reis. Um panorama sobre engajamento escolar: uma revisão sistemática. Revista Portuguesa de Educação. v. 33, n1, p. 221-246, abril, 2020.
ZILLI, Silvia Rocio. A Robótica Educacional no Ensino Fundamental: Perspectivas e prática. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis. p.13. 2004.
BATES, Tony. Educar na era digital: design, ensino e aprendizagem. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: 2018. Disponível em: [link].
BRASIL. Computação: complemento à BNCC (2023). [link]
BURLAMAQUI, A. A. R. S. S. Experiências de formação de professores em robótica educacional. Revista Tecnologias na Educação. ano 8, v. 16, set, 2016.
CAMPOS, Lygia Vallo e; SCHMITT, Juliana Campos; JUSTI, Francis Ricardo dos Reis. Um panorama sobre engajamento escolar: uma revisão sistemática. Revista Portuguesa de Educação. v. 33, n1, p. 221-246, abril, 2020.
ZILLI, Silvia Rocio. A Robótica Educacional no Ensino Fundamental: Perspectivas e prática. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis. p.13. 2004.
Published
2024-03-13
How to Cite
ALVES, Melquisedeque Jacob; CARVALHO, Wendresson Christian Lourenço de; BURLAMAQUI, Aquiles.
Educational Robotics Practice in Religious Education: timeline construction. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING IN BASIC EDUCATION (SBC-EB), 1. , 2024, Porto Alegre/RS.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 131-135.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbceb.2024.1709.
