Using the "Plugged Computing Web Sorting System" to Teach about Sorting Algorithms in Basic Education

  • Marcos Vinicius Ferreira UFPB
  • Sabrina Gonçalves UFPB
  • Ayla Dantas Rebouças UFPB

Abstract


This article presents a Web system that can be used to present sorting algorithms to students of basic education, as well as an initial evaluation of its use in a high school class of a public school in the city of Rio Tinto-PB. The system is called "Computação Plugada Ordenação Web," and through the system, the content of sorting algorithms can be presented in a guided manner by the teacher with some activities. Questionnaires were made available to evaluate the system's use to verify its acceptance by application users. We believe that the system can facilitate the presentation of algorithms and that the students received it well.

References

Bell, Tim; Witten, Ian Hugh; Fellows, Michael Ralph. (2011) Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador. Computer Science Unplugged ORG. Disponível em: [link]. Acesso em 16 fev. 2024.

Brasil (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. Disponível em: [link]. Acesso em: 20 dez. 2023.

Brasil (2022). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular - Computação Complemento à BNCC. Brasília: MEC. Disponível em: [link]. Acesso em: 16 fev. 2024.

De Sales, André Barros; Boscarioli, Clodis. Uso de tecnologias digitais sociais no processo colaborativo de ensino e aprendizagem. Revista Ibérica de Sistemas e tecnologias de informação, n. 37, p. 82-98, 2020. Disponível em: [link]. Acesso em: 12 mar. 2024.

Lima, Reinaldo; Rebouças, Ayla Dantas (2021). Computação Plugada Ordenação: Um Aplicativo para Ensinar sobre Algoritmos de Ordenação na Educação Básica. In: Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. SBC. p. 1174-1185.

Magalhaes, Marcelo Barbosa; De Bona, Aline Silva; Borges, Karen Selbach. A lógica dos Algoritmos de Ordenação na Educação Básica através de Atividades Desplugadas de Matemática. Revista Tecnologias Educacionais em Rede (ReTER), p. e1/01-14, 2021. Disponível em: [link]. Acesso em: 12 mar. 2024.

Wangenheim, C. G. von; Araújo, G.; de Medeiros, S.; Missfeldt Filho, R.; Petri, G.; da Cruz Pinheiro, F.; & Hauck, J. C. (2019) “Desenvolvimento e Avaliação de um Jogo de Tabuleiro para Ensinar o Conceito de Algoritmos na Educação Básica”. Revista Brasileira de Informática na Educação – RBIE. RBIE V.27, N.3 – 2019 (ISSN online: 2317-6121; print: 1414-5685).

Wing, Jeanette. Research notebook: Computational thinking—What and why. The link magazine, v. 6, p. 20-23, 2011. Disponível em: [link]. Acesso em: 12 mar. 2024.
Published
2024-03-13
FERREIRA, Marcos Vinicius; GONÇALVES, Sabrina; REBOUÇAS, Ayla Dantas. Using the "Plugged Computing Web Sorting System" to Teach about Sorting Algorithms in Basic Education. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING IN BASIC EDUCATION (SBC-EB), 1. , 2024, Porto Alegre/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 151-155. DOI: https://doi.org/10.5753/sbceb.2024.1740.