Unplugged Computing in Elementary School in the Mathematics discipline: an experience report
Abstract
This article reports part of a doctoral-level research on teach ing Computer Science concepts in Elementary School using Unplugged Computing as an approach. We describe the planning of the unplugged activity “Bar Code”, from the book Computer Science Unplugged, within the curriculum of the National Common Curricular Base-BNCC. The results point to the possibility of interdisciplinary work with the BNCC subjects and Computer Science, to be carried out within the workload of Basic Education.References
Bell, T.; Witten, I. H.; Fellows, M. (2011) “Computer Science Unplugged”. Disponível em: [link]. Acesso em: 01/2/2024.
Brasil, Ministério da Educação. (2018) “Base Nacional Comum Curricular -BNCC”. Disponível em: [link] . Acesso em 30/03/2022.
Brasil, Ministério da Educação. (2022a) “Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à BNCC”. Disponível em: [link]. Acesso em: 20/05/2022.
Grebogy, E. C; Santos, I; Castilho, M. A. (2021). “Computação Desplugada no Ensino Fundamental I: Um Mapeamento Sistemático de Literatura”. In: XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE). Pg: 953-964.
Sassi, S. B., Maciel, C.; Pereira, V. C.. (2021) “Revisão Sistemática de Estudos sobre Computação Desplugada na Educação Básica e Superior de 2014 a 2020: tendências no campo”. Revista Contexto & Educação, 36(114), 10–30.
Sassi, S. B. (2023). “Explorando potencialidades da Computação Desplugada na Rede Estadual de Educação de Mato Grosso”. 204 f. Tese (Doutorado) – Instituto de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2023.
SBC, Sociedade Brasileira de Computação. (2019). “Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica”. Disponível em: [link]. Acesso em: 10/02/2022.
Brasil, Ministério da Educação. (2018) “Base Nacional Comum Curricular -BNCC”. Disponível em: [link] . Acesso em 30/03/2022.
Brasil, Ministério da Educação. (2022a) “Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à BNCC”. Disponível em: [link]. Acesso em: 20/05/2022.
Grebogy, E. C; Santos, I; Castilho, M. A. (2021). “Computação Desplugada no Ensino Fundamental I: Um Mapeamento Sistemático de Literatura”. In: XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE). Pg: 953-964.
Sassi, S. B., Maciel, C.; Pereira, V. C.. (2021) “Revisão Sistemática de Estudos sobre Computação Desplugada na Educação Básica e Superior de 2014 a 2020: tendências no campo”. Revista Contexto & Educação, 36(114), 10–30.
Sassi, S. B. (2023). “Explorando potencialidades da Computação Desplugada na Rede Estadual de Educação de Mato Grosso”. 204 f. Tese (Doutorado) – Instituto de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2023.
SBC, Sociedade Brasileira de Computação. (2019). “Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica”. Disponível em: [link]. Acesso em: 10/02/2022.
Published
2024-03-13
How to Cite
SASSI, Sabrina B.; MACIEL, Cristiano; PEREIRA, Vinícius Carvalho.
Unplugged Computing in Elementary School in the Mathematics discipline: an experience report. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING IN BASIC EDUCATION (SBC-EB), 1. , 2024, Porto Alegre/RS.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 210-214.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbceb.2024.1758.
