Unraveling the Iterative Algorithm of the Tower of Hanoi Game in a Playful Way in the Early School Years

  • Meng Hsu UFAM / SEMED
  • Lia Martins UFAM / IFAM
  • Rosiane de Freitas UFAM

Abstract


The Tower of Hanoi (ToH) is one of the games that stands out for its relevance in the fields of mathematical logic and computing, although its algorithmic resolution is commonly introduced in high school. This field research aims to analyze how the ToH game can be used to promote the development of computational thinking in an unplugged way from the first school years. Thus, enabling the assimilation of more advanced computational concepts, exploring an iterative algorithmic approach to solving the game, promoting independence in solving challenging problems, starting them early in the world of computing.

References

Andrade, T., Glay, R. R., Lopes, G. d. S., and da Costa, R. L. (2016). Implementação do jogo torre de hanói como estratégia de aprendizagem de pilha. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 27, page 1311.

BNCC (2022). Computação na educação básica – complemento a bncc. parecer cneceb nº 2-2022 - bncc. [link].

Ferreira, V. V. M. (2018). A importância da torre de hanoi para o ensino e aprendizagem matemática em sala de aula. Monografia(Graduação em Matemática), Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande - PB, Brasil.

Oliveira, B., Brim, J., and Pinheiro, N. (2019). O jogo torre de hanói como ferramenta mediadora no ensino de potências: um estudo com os alunos do 6o ano do ensino fundamental. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 12(01):160–175.

Oliveira, S. and Calejon, L. (2016). O jogo torre de hanói para o ensino de conceitos matemáticos. Rencima. Edição Especial: Educação Matemática, 7(4):149 – 158.

Santiago, A. D. and Kronbauer, A. (2016). Um modelo lúdico para o ensino de conceitos de programação de computadores. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 27, page 420.

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.
Published
2024-03-13
HSU, Meng; MARTINS, Lia; FREITAS, Rosiane de. Unraveling the Iterative Algorithm of the Tower of Hanoi Game in a Playful Way in the Early School Years. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING IN BASIC EDUCATION (SBC-EB), 1. , 2024, Porto Alegre/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 225-229. DOI: https://doi.org/10.5753/sbceb.2024.1767.