Teaching Programming in Basic Education: A Progressive Approach with Scratch, Educational Robotics, and Python

  • Rafael Rocha Ribeiro UFJF
  • Giulia Ramos de Oliveira UFJF
  • Cristina Sayuri Côrtes Ouchi Dusi UFJF

Abstract


This article proposes a progressive pedagogical approach to teaching programming in basic education, structured into three stages: Scratch-based, Educational Robotics with block-based programming, and Python. The methodology was implemented within the ”Minds of the Future”project, aiming to facilitate a seamless transition between programming paradigms.

References

Araújo, R. C. S., Andrade, R. M. C., and Guerreiro, P. (2016). Mapeamento da Literatura Brasileira sobre Pensamento Computacional. Editora Acadêmica Brasileira.

da Educação, M. (2022). Anexo ao parecer cne/ceb nº 2/2022: Base nacional comum curricular - computação. Acessado em: 20 mar. 2025.

de A. Coutinho, J. P. (2019). Ensino de Programação na Educação Básica com uso da ferramenta Scratch. Universidade Estadual da Paraíba.

dos S. Amorim, L. (2020). O Scratch e o pensamento computacional: uma experiência vivenciada pelos graduandos de pedagogia do Uniceplac. Uniceplac.

Roque, M. (2017). Inserção de lógica de programação no ensino básico usando linguagem python e biblioteca pygame. In Anais do Latinoware. Sociedade Brasileira de Computação (SBC).

Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais (2023). Catálogo de Eletivas 2023. SEE-MG, Belo Horizonte. Acesso em: 7 fev. 2025.

Silva, E. F., Dembogurski, B. J., and Semaan, G. S. (2021). A systematic review of computational thinking in early ages. arXiv.

Silva, I. O. d., Rosa, J. E. B., Hardoim, E. L., and Guarim-Neto, G. (2017). Educação científica empregando o método steam e um makerspace a partir de uma aula-passeio. Latin American Journal of Science Education, 4(2):1–9.
Published
2025-04-09
RIBEIRO, Rafael Rocha; OLIVEIRA, Giulia Ramos de; DUSI, Cristina Sayuri Côrtes Ouchi. Teaching Programming in Basic Education: A Progressive Approach with Scratch, Educational Robotics, and Python. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING IN BASIC EDUCATION (SBC-EB), 2. , 2025, Juiz de Fora/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 57-62. DOI: https://doi.org/10.5753/sbceb.2025.6678.