Promoting the Inclusion of Girls in Computing: Computational Thinking and Python Programming Workshop
Abstract
Computational Thinking (CT) is an essential skill that enables efficient problem-solving through abstraction and decomposition of complex tasks. In Brazil, efforts have been made to integrate CT into the school curriculum. Still, challenges related to gender equity in computing remain, such as the lack of female representation and cases of prejudice. This paper presents a practical workshop for middle school girls using Python and the GDB platform to teach programming logic and encourage female participation in technology. The methodology combines theoretical and practical activities, promoting interactive and inclusive learning.References
Constante, M. C., Trierweiller, A. C., and Vefago, Y. B. (2022). A desigualdade das mulheres no mercado de trabalho na área de tecnologias da informação e comunicação. Administração de empresas em revista, 2(28):289–316.
Ministério da Educação (2022). Base Nacional Comum Curricular: Computação - Complemento à BNCC. MEC, Brasília, DF.
Pimentel, M. d. G. C., Eusebio, J. M. L., Goularte, R., Leite, U. V., and Picoli, H. S. (2024). Cursos curtos online síncronos para meninas do ensino médio e concluintes e para professoras do ensino básico. Anais Estendidos.
Wing, J. M. (2021). Pensamento computacional. Educação e Matemática, (162):2–4.
Ministério da Educação (2022). Base Nacional Comum Curricular: Computação - Complemento à BNCC. MEC, Brasília, DF.
Pimentel, M. d. G. C., Eusebio, J. M. L., Goularte, R., Leite, U. V., and Picoli, H. S. (2024). Cursos curtos online síncronos para meninas do ensino médio e concluintes e para professoras do ensino básico. Anais Estendidos.
Wing, J. M. (2021). Pensamento computacional. Educação e Matemática, (162):2–4.
Published
2025-04-09
How to Cite
AGUIAR, Nina; JUNQUEIRA, Ana Carolina; VALLE, Pedro Henrique Dias; OLIVEIRA, Alessandreia Marta de.
Promoting the Inclusion of Girls in Computing: Computational Thinking and Python Programming Workshop. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING IN BASIC EDUCATION (SBC-EB), 2. , 2025, Juiz de Fora/MG.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 63-68.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbceb.2025.6679.
