Potential of digital museum repositories in the teaching-learning process

  • Luiz Fernando Correia de Almeida UFAM
  • Diego Minatel USP

Abstract


This paper proposes using digital museum repositories as educational resources in artistic education. Through a case study of the “Technological Arts Factory” project, conducted in the basic education network of Itacoatiara, Amazonas, we investigated how these digital collections can enrich the teaching-learning process, democratize access to cultural content, and promote the development of creative and critical skills through the remix of classical artworks.

References

Brasil (2022). Computação na Educação Básica: Complemento à Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ministério da Educação, Brasília.

Colferai, S. A. (2013). Isolamento revisitado: o acesso à internet na amazônia brasileira urbana. Sessões do Imaginário, 18(29):36–42.

de Almeida, L. F. C. and Maia, F. G. (2023). Por uma prática aberta na biblioteca escolar: experiência no uso de obras de arte sob open access do metropolitan museum of art em escola da educação básica. BiblioCanto, 9(2):182–191.

Giráldez, A. (2013). Enseñar artes en un mundo digital: diez propuestas para la formación del professorado. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, pages 85–104.

Silva, F. C. C. d. and Silveira, L. d. (2019). O ecossistema da ciência aberta. Transinformação, 31:e190001.
Published
2025-04-09
ALMEIDA, Luiz Fernando Correia de; MINATEL, Diego. Potential of digital museum repositories in the teaching-learning process. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING IN BASIC EDUCATION (SBC-EB), 2. , 2025, Juiz de Fora/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 177-181. DOI: https://doi.org/10.5753/sbceb.2025.6559.