Creating Visual Content with Canva for Youth Empowerment Development with 5th Grade Students in Elementary School

  • Leticia R. Martins UEA
  • Ethel S. de Oliveira UEA / UFMT
  • Genarde M. Trindade UEA / MUST

Abstract


This article presents a proposal to use Canva as a tool to estimulate youth empowerment and critical thinking among 5th-grade students. The activity envolves the creation of posts and digital posters on themes related to self-esteem, respect and empowerment, aiming to use computer technologies to solve problems and express ideas in a creative way. The process is divided in three steps wich contemplate the ability EF15CO08 on theoretical and practical learning of BNCC with emphasis on visual content development.

References

Bell, T., Witten, I. H., & Fellows, M. (2009). Ciência da computação desconectada: alunos fazendo computação real sem computadores. Revista de Computação Aplicada e Tecnologia da Informação da Nova Zelândia, 13(1), 20-29.

BRASIL. Ministério da Educação. (2022). Computação: Complemento à Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC. Acessado em 20 de março de 2025, de [link]

CANVA. (2025). Ferramenta para criação de cartazes digitais. Acessado em 20 de março de 2025, de [link].

de Paula Schneiders, C. S. O., dos Santos, B. P., Santos, C. C. R., & Fernandes, R. M. O PROTAGONISMO JOVEM NO ENSINO MÉDIO COMO UM CAMINHO PARA UMA FORMAÇÃO MAIS EMPODERADA DOS ESTUDANTES.

da Silva Manso, M. P., da Silva, R. C. S., & de Aquino, L. D. (2022). O uso da ferramenta colaborativa Canva nos processos de ensino e aprendizagem: achados de um mapeamento sistemático da literatura. Conjecturas, 22(16), 1129-1145.

Freire, P. (2014). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Editora Paz e terra.

Gonçalves, M. C. (2022). O uso do Canva nas práticas pedagógicas: criação de histórias e suas possibilidades. Acessado de [link].

Lacerda, A. L. D. (2020). Formação do sujeito-arquiautor em práticas de empoderamento na escola por meio de audiovisualidades da cultura digital.

Morán, J. (2015). Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção mídias contemporâneas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens, 2(1), 15-33.

Muzy, R. C. (2024). O papel da imagem para a constituição de sujeitos críticos na cultura digital e suas implicações na educação. 2021, 158f (Doctoral dissertation, Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2021. Disponível em: [link]. Acesso em: 05 abr).
Published
2025-04-09
MARTINS, Leticia R.; OLIVEIRA, Ethel S. de; TRINDADE, Genarde M.. Creating Visual Content with Canva for Youth Empowerment Development with 5th Grade Students in Elementary School. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING IN BASIC EDUCATION (SBC-EB), 2. , 2025, Juiz de Fora/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 192-196. DOI: https://doi.org/10.5753/sbceb.2025.6599.