Sinergia entre Mecânicas de Jogos do Gênero Roguelike Deckbuilder

Resumo


O destaque dos jogos digitais nos anos recentes aponta uma oportunidade para desenvolvedores oferecerem experiências únicas e inovadoras. Para isso, é importante expandir o vocabulário de discussão sobre design de jogos e o conceito de sinergia entre mecânicas é um exemplo da expansão. Através do estudo do gênero Roguelike Deckbuilder, utilizando o jogo Slay the Spire como artefato de estudo, é possível identificar, com o uso das Lentes de Schell, quais combinações entre mecânicas-chave, assim como a manipulação das mesmas pelos componentes de jogo, podem gerar sinergia.
Palavras-chave: Sinergia, Mecânicas, Game Design, Roguelike Deckbuilder, Slay the Spire, Lentes de Schell

Referências

SuperData, “Games and interactive media earnings rose 12% to $139.9B in 2020,” SuperData, 2020. [Online]. Available: https://www.superdataresearch.com/blog/2020-year-in-review. [Accessed: 20-Feb-2021].

NPD, “How Well Do You Know Your Gamers?,” NPD, 2021. [Online]. Available: [link]. [Accessed: 20-Feb-2021].

J. Clement, “Number of games released on Steam worldwide from 2004 to 2020,” Statista, 2021. [Online]. Available: https://www.statista.com/statistics/552623/number-games-released-steam/. [Accessed: 20-Feb-2021].

R. Clark, “Clark Tank DEEP DIVE | How to Make Video Game Hooks: Part 1,” YouTube, 2020. [Online]. Available: https://www.youtube.com/watch?v=NOb-PdYwkwk. [Accessed: 20-Feb-2021].

R. Clark, “Clark Tank DEEP DIVE | How to Make Video Game Hooks: Part 2,” YouTube, 2020. [Online]. Available: https://www.youtube.com/watch?v=F-8N0DuHwJo. [Accessed: 20-Feb-2021].

7Graus, “Sinergia,” DICIO - Dicionário Online de Português, 2021. [Online]. Available: https://www.dicio.com.br/sinergia/. [Accessed: 20-Feb-2021].

S. Bjork and J. Holopainen, Patterns in Game Design. Charles River Media, 2005.

M. Hosewater, “State of Design 2019,” MAGIC: THE GATHERING, 2019. [Online]. Available: [link]. [Accessed: 20-Feb-2021].

P. Sweetser, “An emergent approach to game design: Development and play,” University of Queensland, 2006.

K. Salen, K. S. Tekinba?, and E. Zimmerman, Rules of Play: Game Design Fundamentals. MIT Press, 2004.

A. McHugh, “What is a Roguelike?,” Green Man Gaming Blog, 2018. [Online]. Available: https://www.greenmangaming.com/blog/what-is-a-roguelike/. [Accessed: 20-Feb-2021].

D. Nakamura, “So what exactly is a deck-building game anyway?,” Destructoid, 2014. [Online]. Available: [link]. [Accessed: 20-Feb-2021].

E. Credits, “The History of Roguelike Deckbuilders - From Playing Cards to CCGs and Beyond,” Extra Credits, YouTube, 2020. [Online]. Available: https://www.youtube.com/watch?v=Liq62RmZBaw. [Accessed: 20-Feb-2021].

D. Stutz, “Regras do Jogo: Uma análise de seus tipos e relacionamentos,” in Proceedings of XIX SBGames, 2020.

M. Hosewater, “Living In Synergy,” MAGIC: THE GATHERING, 2013. [Online]. Available: [link]. [Accessed: 20-Feb-2021].

J. Schell, A Arte De Game Design. O Livro Original. Elsevier, 2010.

E. Adams and J. Dormans, Game mechanics: advanced game design. New Riders, 2012.

M. Hosewater, “Come Together,” MAGIC: THE GATHERING, 2012. [Online]. Available: [link]. [Accessed: 20-Feb-2021].

EDGE, “The Making Of: Rogue,” EDGE, 2009. [Online]. Available: [link]. [Accessed: 20-Feb-2021].

Design Doc, “The Evolution of Roguelike Design - How Rogue led to FTL, Spelunky, and So Many More,” Design Doc, YouTube, 2019. [Online]. Available: https://www.youtube.com/watch?v=uM588ci-sMQ. [Accessed: 20-Feb-2021].

R. Young, “Shuffle Up: The Evolution Of The Deckbuilder,” The Indie Game Website, 2019. [Online]. Available: [link]. [Accessed: 20-Feb-2021].

G. S. Elias, R. Garfield, and K. R. Gutschera, Characteristics of games. MIT Press, 2012.

J. Bitner, “Slay The Spire Is Finally Available On Android,” The Gamer, 2021. [Online]. Available: https://www.thegamer.com/slay-the-spire-available-android/. [Accessed: 20-Feb-2021].
Publicado
18/10/2021
Como Citar

Selecione um Formato
MORAES JÚNIOR, José Martônio L. de; MENDONÇA JUNIOR, Glaudiney Moreira. Sinergia entre Mecânicas de Jogos do Gênero Roguelike Deckbuilder. In: TRILHA DE ARTES & DESIGN – ARTIGOS COMPLETOS - SIMPÓSIO BRASILEIRO DE JOGOS E ENTRETENIMENTO DIGITAL (SBGAMES), 20. , 2021, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 208-217. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2021.19641.