SimIA: an environmental impact educational simulator
Abstract
The ecological sense and the importance of biodiversity are widely included in the Brazilian curriculum of Biological Sciences. With the advancement of technologies and increased access to information, educational games have been gaining more and more space as an auxiliary resource in the teaching and learning process and can also be used to raise awareness about the environmental impacts on ecosystems. The objective of this work is to present an educational simulator, with the application of genetic algorithms, to simulate a small ecosystem with different species interacting with each other, in addition to enabling its modification by the user, changing the food chain when inserting new species and also simulating fires, deforestation and periods of drought. In this way, it is expected to contribute to more dynamic and playful classes, in addition to promoting discussions about the impacts of these changes in a given ecosystem.
Keywords:
educational simulator, environmental impacts, biological Sciences, artificial intelligence
References
D. C. L. Alves, “Uso de novas tecnologias na sala de aula: percepção dos professores,” In Proc. CIET: EnPED, São Carlos, Maio, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
J. Piaget, “Comments on mathematical education,” In Proc. 2nd Int. Congr. on Mathematical Education, A. Howson, Ed. 1975, pp. 79-87.
L. S. Vygotsky, “Concrete human psychology,” Soviet Psychology, vol. 27, no. 2, pp. 53–77, 1989.
E. P. Odum and G. W. Barrett. Fundamentos de ecologia. São Paulo, Brasil: Thomson Learning, 2007.
C. A. da Rosa, H. Fernandes-Ferreira, R. R. N. Alves, “O manejo do javali (Sus Scrofa Linnaeus 1758) no Brasil: implicações científicas, legais e éticas das técnicas de controle de uma espécie exótica invasora,” Biodiversidade Brasileira, vol. 8, no. 2, pp. 267-284, Ago. 2018.
P. Guimarães, S. Souza, N. C. Fiedler and A. Silva, “Análise dos impactos ambientais de um incêndio florestal,” Agrarian Academy, vol. 1, no. 1, pp. 38-60, 2014.
A.F.S. Chagas, C.C. Anic, E.S. Andrade and M.F.F. Batista, “Ensinar cadeia trófica através do jogo didático: montando a cadeia alimentar. Uma proposta lúdica para o ensino da cadeia trófica,” In Proc. 7th CONNEPI, Palmas, TO, 2012.
E. Richter, C.L. Klein, T. R. V. Fröhlich and R. I. C. Güllich, “Aprendendo e construindo saberes sobre teias e cadeias alimentares,” CCNEXT : Revista de Extensão, vol. 3, pp. 59-64, 2016.
A.M. da Paz, I. Abegg, J.P.A. Filho and V.L.B. de Oliveira, "Modelos e modelizações no ensino: um estudo da cadeia alimentar," Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, vol. 8, no. 2, pp. 157-170, Jul./Dez. 2006.
S. Russell and P. Norvig, Inteligência Artificial, São Paulo, Brasil: Campus, 2013.
S. Lopes, Bio, São Paulo, Brasil: Editora Saraiva, 1999.
D. Whitley, “A Genetic Algorithm Tutorial,” Statistic and Computing, vol. 4, pp. 65-85, 1994.
R. Pereira, D. Reis, R.A. Pereira and M. Lopes, “EcosAR: simulador de ecossistemas utilizando realidade aumentada,” In Proc. 8th CBIE, Brasília, 2019, pp. 550-559.
K. E. Piske, “VISEDU – aquário virtual : simulador de ecossistema utilizando animação comportamental,” Trabalho de conclusão de curso, Ciência da Computação, Univ. Reg. de Blumenau, Blumenau, SC, Brasil, 2015.
L.D.L. da Silva, A.G. Alves and L. Müller, "Educação museal com jogo de simulação de vida marinha," In Proc. 27th SBGAMES, Foz do Iguaçu, PR, 2018, pp. 1081-1087.
D.M.G. Clua, V.D. Betoni, R.A. Silva and F.S.C. Silva, “Aplicação de inteligência artificial em um simulador de evolução,” In Proc. 19th SBGAMES, São Paulo, SP, 2007.
Unity, 2020, Disponível em: https://unity.com/pt, Acesso em: 02/05/2020.
Visual Studio, 2020, Disponível em: https://visualstudio.microsoft.com/pt-br/, Acesso em: 02/05/2020.
AEsprite, 2020, Disponível em: https://www.aseprite.org/, Acesso em: 02/05/2020.
Minecraft, 2020, Disponível em: https://www.minecraft.net/pt-br, Acesso em: 02/05/2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
J. Piaget, “Comments on mathematical education,” In Proc. 2nd Int. Congr. on Mathematical Education, A. Howson, Ed. 1975, pp. 79-87.
L. S. Vygotsky, “Concrete human psychology,” Soviet Psychology, vol. 27, no. 2, pp. 53–77, 1989.
E. P. Odum and G. W. Barrett. Fundamentos de ecologia. São Paulo, Brasil: Thomson Learning, 2007.
C. A. da Rosa, H. Fernandes-Ferreira, R. R. N. Alves, “O manejo do javali (Sus Scrofa Linnaeus 1758) no Brasil: implicações científicas, legais e éticas das técnicas de controle de uma espécie exótica invasora,” Biodiversidade Brasileira, vol. 8, no. 2, pp. 267-284, Ago. 2018.
P. Guimarães, S. Souza, N. C. Fiedler and A. Silva, “Análise dos impactos ambientais de um incêndio florestal,” Agrarian Academy, vol. 1, no. 1, pp. 38-60, 2014.
A.F.S. Chagas, C.C. Anic, E.S. Andrade and M.F.F. Batista, “Ensinar cadeia trófica através do jogo didático: montando a cadeia alimentar. Uma proposta lúdica para o ensino da cadeia trófica,” In Proc. 7th CONNEPI, Palmas, TO, 2012.
E. Richter, C.L. Klein, T. R. V. Fröhlich and R. I. C. Güllich, “Aprendendo e construindo saberes sobre teias e cadeias alimentares,” CCNEXT : Revista de Extensão, vol. 3, pp. 59-64, 2016.
A.M. da Paz, I. Abegg, J.P.A. Filho and V.L.B. de Oliveira, "Modelos e modelizações no ensino: um estudo da cadeia alimentar," Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, vol. 8, no. 2, pp. 157-170, Jul./Dez. 2006.
S. Russell and P. Norvig, Inteligência Artificial, São Paulo, Brasil: Campus, 2013.
S. Lopes, Bio, São Paulo, Brasil: Editora Saraiva, 1999.
D. Whitley, “A Genetic Algorithm Tutorial,” Statistic and Computing, vol. 4, pp. 65-85, 1994.
R. Pereira, D. Reis, R.A. Pereira and M. Lopes, “EcosAR: simulador de ecossistemas utilizando realidade aumentada,” In Proc. 8th CBIE, Brasília, 2019, pp. 550-559.
K. E. Piske, “VISEDU – aquário virtual : simulador de ecossistema utilizando animação comportamental,” Trabalho de conclusão de curso, Ciência da Computação, Univ. Reg. de Blumenau, Blumenau, SC, Brasil, 2015.
L.D.L. da Silva, A.G. Alves and L. Müller, "Educação museal com jogo de simulação de vida marinha," In Proc. 27th SBGAMES, Foz do Iguaçu, PR, 2018, pp. 1081-1087.
D.M.G. Clua, V.D. Betoni, R.A. Silva and F.S.C. Silva, “Aplicação de inteligência artificial em um simulador de evolução,” In Proc. 19th SBGAMES, São Paulo, SP, 2007.
Unity, 2020, Disponível em: https://unity.com/pt, Acesso em: 02/05/2020.
Visual Studio, 2020, Disponível em: https://visualstudio.microsoft.com/pt-br/, Acesso em: 02/05/2020.
AEsprite, 2020, Disponível em: https://www.aseprite.org/, Acesso em: 02/05/2020.
Minecraft, 2020, Disponível em: https://www.minecraft.net/pt-br, Acesso em: 02/05/2020.
Published
2021-10-18
How to Cite
DE ARAÚJO, João Vitor Rabello; BRAZ, Priscilla.
SimIA: an environmental impact educational simulator. In: EDUCATION TRACK – SHORT PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 20. , 2021, Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2021
.
p. 724-727.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2021.19718.
