Alicharlie: A serious game to evaluate the learning of students with intellectual disabilities in the use of peripherals

  • Alline S. Leal UTFPR
  • Rafael A. Pereira UTFPR
  • Simone N. Matos UTFPR
  • Helyane B. Borges UTFPR

Abstract


This work presents a serious game with gamification elements that allows e valuating the evolution of the student with intellectual disabilities in the use of mouse and keyboard peripherals. The proposed challenges stimulate fine motor coordination that is assessed using motor assessment techniques proposed in the literature. The game, called AliCharlie, has the format of a book with three chapters and consists of several challenges related to content on the topic of Food Safety. The evaluation of the game was carried out by educators from a school in the special modality and the result was satisfactory considering the challenges, images, objective of the game, among other characteristics.

Keywords: serious game, sustainability, intellectual disabilities

References

Apa. (2014). American Psychiatric Association. DSM-5: Manual diagnóstico e estatístico de trans tornos mentais. Artmed Editora.

Botelho, A. L. P., Oliveira, P. A. G. and Giglio, G. P. M. (2017). “Gamificação para a inclusão de deficientes no âmbito escolar.” Rev. Trab. Acad., Juiz de Fora, v. 1, n. 5, p. 1-14.

Catenassi, F. Z. et al. (2007). “Relação entre índice de massa corporal e habilidade motora grossa em crianças de quatro a seis anos.” Rev. Bras. de Medic. Esp., v. 13, n. 4, p. 227-230.

Colpani, R. (2015). AR+G Atividades Educacionais: Um aplicativo de realidade aumentada com gamification para auxiliar no processo de ensino-aprendizagem de alunos com deficiência intelectual. 109 f. Dissertação (Mestrado)-Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação, Universidade Federal de São Carlos.

Diatel, M., Carvalho, M. F. and Hounsell, M. S. (2016). “MoviPensando: Um jogo sério para o desenvolvimento cognitivo e motor de crianças com Síndrome de Down.” In: Simpósio Brasileiro De Jogos E Entretenimento Digital. 15. Anais… Porto Alegre: SBC, p. 421-429.

Farias, E. H. et al. (2013). “MoviLetrando: Jogo de movimentos para alfabetizar crianças com Down”, In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Florianópolis. Anais. Porto Alegre: SBC, p. 316-325.

Farias, G. (2019). Desenvolvimento de Sistema Web Gamificado para Alfabetização de Pessoas com Síndrome de Down. 2019. 76 f. Trabalho de Conclusão de Curso-Coordenadoria do Curso de Engenharia de Software, Univ. Tecn. Federal do Paraná. Dois Vizinhos, 2019.

Fitts, P. M. (1954). “The information capacity of the human motor system in controlling the amplitude of movement. Journal of Experimental Psychology”, Ohio, v. 47, n. 6, p. 381-391.

Haywood, K. M. and Getchell, N. (2021). “Life span motor development.” Human kinetics. Ifigenia, P. R. D. et al. (2018). “Integration of Gamification to Assist Literacy in Children with Special Educational Needs.” In: IEEE Global Engineering Education. 7., Tenerife. Proceedings. New Jersey: IEEE, p. 1919-1956.

Kapp, K. M. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-Based methods and strategies for training and education. San Francisco: Pfeiffer, pages 9-21.

LESIC. AliCharlie. (2022) Livro dos Heróis, [link], Outubro de 2022.

Malaquias, F. F. O. et al. (2012). “Virtual Mat: um ambiente virtual de apoio ao ensino de matemática para alunos com deficiência intellectual.” Revista Brasileira de Informática na Educação, Porto Alegre (RS), v. 20, n. 2, p. 17-30.

Neto, F. R. (2014). Manual de Avaliação Motora. Florianópolis: DIO SEC.

Neves, L. A. and Kanda, J. Y. (2016). “Desenvolvimento e Avaliação de Jogos Educativos para Deficientes Intelectuais.” In: Congresso Internacional de Informática Educativa (Conferência Internacional sobre Informática na Educação-TISE). p. 612.

Nobre et al. (2020). Segurança alimentar: riscos e benefícios da ingestão dos alimentos transgênicos na saúde humana. Diversitas Journal, v. 5, n. 1, p. 283-297.

Okazaki, V. H. A. et al. (2011). “Troca velocidade-acurácia em tarefa de contornar figuras geométricas.” Revista Brasileira de Ciência e Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 1, p. 249-264.

Pereira, R. A.; Matos, S. M. and Lopes, R. P. (2021). DentalGame: Um jogo sério para o ensino de saúde bucal. In: International Conference on Innovation, Documentation and Education. Editorial Universitat Politècnica de València.

Rosa, M. J. F. et al. (2015). “Software Educativo para Auxiliar no Processo Ensino /Aprendizagem de Matemática nas APAEs.” In: Congresso Internacional De Informáti.

Educativa. Anais… Chile: Nuevas Ideas en Informática Educativa, p. 561-566.

Silva, K. M. A and Maciel, J. C. S. (2018). “Aspectos socio científicos no ensino de Biologia: uma sequência didática sobre alimentos transgênicos, convencionais e orgânicos.” REnBIO. São Paulo (SP), v. 11, n. 1, p. 5-24.

Vasconcelos, D. F. P. (2018). Aprendendo com Tarefas: Jogo sério para auxílio na alfabetização de crianças com deficiência intelectual. 2018. 90 f. Dissertação (Mestrado)-Progr. de Pós-Graduação em Engenharia Biomédica, Universidade Federal de Uberlândia.
Published
2022-10-24
LEAL, Alline S.; PEREIRA, Rafael A.; MATOS, Simone N.; BORGES, Helyane B.. Alicharlie: A serious game to evaluate the learning of students with intellectual disabilities in the use of peripherals. In: EDUCATION TRACK – FULL PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 21. , 2022, Natal/RN. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 562-571. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2022.225213.