Playing Citizens: A Ludic Approach to Ocean Literacy and Heritage Education in Niteroi

  • João A. L. Coelho UFF
  • Diego M. Silva UFF
  • Carolina N. Spiegel UFF

Resumo


The present short paper brings a report on gameplay workshops that were held in a municipal public school in the Brazilian city of Niterói, as part of a university-school integration project for the promotion of Ocean Literacy and Heritage Education. Called “Cultural Wave”, the project was thought for helping school students to perceive themselves as sociocultural actors in a city that is historically bonded to the ocean.
Palavras-chave: Ocean Literacy, Heritage Education, Didactic Games, Ludic Learning

Referências

Belo, C. L. and Paranhos, R. (2012). Ensino de biologia marinha através de um jogo sobre a baía de guanabara. In IV Encontro Nacional de Ensino de Biologia II Encontro Regional de Ensino de Biologia.

Campos, L. M. L., Bortoloto, T. M. and Felício, A. K. C. (2003). A produção de jogos didáticos para o ensino de ciências e biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. In Caderno dos núcleos de Ensino.

Castello, J. P. and Krug, L. C. (2015). Introdução às Ciências do Mar. Editora Textos, 1th edition.

Debrenti, E. and Laszlo, B. (2021). Developing elementary school students’ mental computation skills through didactic games. In Acta Didactica Napocensia.

Demarchi, J. L. (2018). O que é, afinal, a Educação Patrimonial? Uma análise do Guia Básico de Educação Patrimonial. In Revista CPC.

Evans, K., Chiba, S., Bebianno, M. J., Garcia-Soto, C., Ojaveer, H., Park, C., Ruwa, R., Simcock, A. J., Vu, C. T. and Zielinski, T. (2019). The global integrated world ocean assessment: Linking observations to science and policy across multiple scales. In Frontiers in Marine Science. Inea (2022), http://www.inea.rj.gov.br/, Julho de 2022.

Kneip, L. M., Morais, J. L. d., and Cunha, F. L. D. S. (1981). The radiocarbon dating of the “sambaqui de camboinhas” - Itaipu, Niterói, RJ, Brazil. In Anais da Academia Brasileira de Ciencias.

Luz, M. D. (2008). “O Melhor de Niterói é a vista do Rio” políticas culturais e intervenções urbanas: M AC e Caminho Niemeyer.

Mcti (2022), https://decada.ciencianomar.mctic.gov.br, Julho de 2022.

Niterói (2022), https://oceanoquequeremos.niteroi.rj.gov.br, Julho de 2022.

Pazoto, C. E., Silva, E. P., Andrade, L. A., Favero, J. M., Al ô, C. F. and Duarte, M. R. (2021). Ocean Literacy, formal education, and governance: A diagnosis of Brazilian school curricula as a strategy to guide actions during the Ocean Decade and beyond. In Ocean and Coastal Research.

Pazoto, C. E., Silva, E. P. and Duarte, M. R. (2022). Ocean Literacy in Brazilian school curricula: An opportunity to improve coastal management and address coastal risks?. In Ocean and Coastal Management.

Ryabinin, V., Barbiere, J., Haugan, P., Kullenberg, G., Smith, N., McLean, C., Troisi, A., Fischer, A. S., Arico, S., Aarup, T., Pissierssens, P., Visbeck, M., Enevoldsen, H. and Rigaud, J. (2019). The UN Decade of Ocean Science for Sustainable Development. In Frontiers in Marine Science.

Tolentino, A. B. (2019). Educação Patrimonial e construção de identidades: diálogos, dilemas e interfaces. In Revista CPC.

Tubino, R. A., Monteiro-Neto, C., Moraes, L. E. and Paes, E. T. (2007). Artisanal fisheries production in the coastal zone of Itaipu, Niterói, RJ, Brazil. In Brazilian Journal of Oceanography.

Unesco (2021). Ocean Literacy Within the United Nations Ocean Decade of Ocean Science for Sustainable Development, A framework for Action.

United Nations (2017). The First Global Integrated Marine Assessment: World Ocean Assessment I. In Cambridge University Press.

Yamaguti, J. G. (2018). Antropologia, Patrimônio Cultural e Educação Patrimonial. In Cadernos Naui.
Publicado
24/10/2022
Como Citar

Selecione um Formato
COELHO, João A. L.; SILVA, Diego M.; SPIEGEL, Carolina N.. Playing Citizens: A Ludic Approach to Ocean Literacy and Heritage Education in Niteroi. In: TRILHA DE EDUCAÇÃO – ARTIGOS CURTOS - SIMPÓSIO BRASILEIRO DE JOGOS E ENTRETENIMENTO DIGITAL (SBGAMES), 21. , 2022, Natal/RN. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 1142-1146. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2022.226146.