Pro-Life Playful Intervention Program for Executive Functions: Development and Evaluation in School Context
Abstract
This article aims to present the form of a summarized thesis with the objective of developing and evaluating a playful intervention program to improve the executive functions of children from the beginning of Elementary School. For this purpose, a literature review and a qualitative and quantitative field study were carried out. As a result, we highlight the systematization of the program based on its components: music, games and gamification, as well as the testing of the program in two schoolchildren, with indications that the program improved some skills related to executives, as well as being very motivating. and interesting for children.
References
Bardin, L. (2007). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Best, J., Miller, P. and Naglieri, J. (2011). Relations between Executive Function and Academic Achievement from Ages 5 to 17 in a Large, Representative National Sample. Learning and individual differences, 21(4), pages 327-336.
Bodrova, E., Leong, D. (2006). Tools of the Mind. Melbourne: Pearson Australia.
Carvalho, C. and Abreu, N. (2014). Estimulando Funções Executivas em sala de aula: o Programa Heróis da Mente. Anais do Seminário Tecnologias Aplicadas a Educação e Saúde, 1 (1).
Chiarelli, L. and Barreto, S. (2005). A música como meio de desenvolver a inteligência e a integração do ser. Revista Recre@rte, (3).
Diamond, A. (2012). Activities and Programs That Improve Children's Executive Functions. Curr Dir Psychol Sci., 12(5), pages335-341.
Dias, N. and Seabra, A. (2013). Programa de Intervenção em Autorregulação e Funções Executivas – PIAFEx. São Paulo: Memnon.
Gressler, L. (2004). Introdução à pesquisa: projetos e relatórios. São Paulo: Loyola.
Huizinga, J. (1971). Homo Ludens. Editora Perspectiva. São Paulo.
Lucchesse, F and Ribeiro, B. (2009). Conceituação de jogos digitais. São Paulo: Universidade Estadual de Campinas.
Marconi, M. and Lakatos, E. (2009). Fundamentos de metodologia científica. 6. ed. Editora Atlas. São Paulo.
Mattar, J. and Ramos, D. (2021). Metodologia da pesquisa em educação: abordagens qualitativas, quantitativas e mistas. São Paulo: Edições 70, 2021.
Ramos, D. and Melo, H. (2016). Jogos digitais e desenvolvimento cognitivo: um estudo com crianças do Ensino Fundamental. Revista Neuropsicologia Latino-americana, 8, pages 22-32.
Shuytema, P (2008). Design de games: uma abordagem prática. São Paulo: Cengage Learning.
